Mycket för pengarna med OnePlus Nord CE 3 Lite 5G

Från sajten:
image

Tillverkarna av mobiltelefoner formligen spottar ur sig olika modeller på marknaden just nu. Modellerna som lanseras finns kommer i prisklasser som ska tilltala allas plånböcker.

OnePlus lanserade tidigare i år sin toppmodell OnePlus 11 5G där man samarbetat med Hasselblad när det gäller kameran. I dagarna går det även att lägga fingrarna på deras senaste mobiltelefon, OnePlus Nord CE 3 5G som har inte bara en lägre prislapp utan även en design som drar blickarna till sig. Idag är det nämligen mer regel än undantag att mobiltillverkarna har mobiltelefoner i såväl toppskiktet som i det den lägre prisklassen och många gånger utan att tumma på för många av funktionerna. Vi fick tillsänt oss ett exemplar av nya OnePlus Nord CE 3 5G och har testat denna nu i ett par veckors tid. Gillar vi den? Både jag och nej och läs vidare för att se vad vi tycker om den!

Det här är mobiltelefonen OnePlus Nord CE 3 Lite 5G

Nya OnePlus Nord CE 3 Lite 5G får onekligen många att höja lite på ögonbrynen med sin glassiga gröna färg, Pastel Lime som gör att den sticker ut på stan. Många av de senaste mobiltelefonerna har trots allt tenderat att lanseras i olika färger men inte så många har vågat ta i när det gäller färgsättningen så här tycker jag att OnePlus vågat ta ut svängarna lite vilket är trevligt. Utöver färgen Pastel Lime så finns den också i en mer traditionell Chromatic Gray.

I förpackningen finns utöver mobiltelefonen även ett transparent mobilskal, en snabbladdare på 67 W samt en laddkabel av typen USB-A till USB-C samt lite dokumentation. Jag uppskattar när tillverkarna skickar med ett mobilskal då detta ofta har en perfekt passform och för OnePlus Nord CE 3 Lite 5G så sitter det bra enligt mig. Det bygger inte upp en hög kant runt om som försvårar navigering på skärmen med fingrarna utan här blir det en jämn kant. Visserligen kan man tycka att med en flat kant så ökar risken för att skärmen får ta en smäll om den faller i backen men förhoppningsvis tar skärmskyddet som redan sitter på upp en del av smällen då. Får jag välja så tar jag hellre en jämnare kant runt om än en för hög sådan.

Baksidan av OnePlus Nord CE 3 Lite 5G är tillverkad i blank högglansig plast där logotypen skvallrar om vilket märke det är på mobilen. Annars så är det de två kameraöarna som med blixten undertill påminner lite om en skrämd seriefigur på något konstigt sätt. I den översta kameraön sitter själva huvudkameran på 108 MP från Samsung och i den andra ön finner vi en makro- och en assisterande kameralins till huvudkameran, vardera på 2 MP.

Jämfört med min vanliga mobiltelefon, en iPhone 13 Pro så känns denna gigantisk med sin skärm på 6,72″ men efter att ha använt den ett tag så har jag vant mig vid den. Uppdateringsfrekvensen är på 120 Hz vilket i sig är bra men då skärmtypen är LCD så flyter det inte på lika bra som när jag testade OnePlus 11 5G men visst, det handlar om två mobiler i helt olika prisklasser så fullt förståeligt.

Operativsystemet i OnePlus Nord CE 3 Lite 5G är OxygenOS som bygger på Android 13 och jag tycker att det känns rappt – appar startar snabbt och reagerar som man kan förvänta sig trots den lägre prisklassen. Processorn är en Qualcomm Snapdragon 695 5G, så inte den senaste och snabbaste men å andra sidan så hade det ju påverkat priset. Trots det så upplever jag mobilen som snabb och responsiv vilket ger en behaglig användarupplevelse.

När SIM-kortet är i och inställningarna är gjorda så är det bar att tuta och köra. Antalet förinställda appar är trevliga till antalet och inte som hos en del andra tillverkare där mobilen formligen är fullproppad med alla sorters appar. De vanligaste apparna från Google dyker upp tillsammans med ett gäng egna appar från OnePlus.

Frontkameran är på 16 MP och av typen “punch hole” så ingen bred kameraö upp till med diverse sensorer. Fingeravtrycksläsaren sitter på höger sida av mobilen och fungerar även denna bra. I botten av mobilen finns ett traditionellt hörlursuttag på 3,5 mm och ljudet är i stereo. I botten sitter även laddkontakten av typen USB-C och mobilen har stöd för snabbladdning via den medföljande 67 W Supervooc-laddaren. Något stöd för trådlös laddning finns inte och behövs kanske inte heller tack vare snabbladdaren.

Användning av OnePlus Nord CE 3 Lite 5G i vardagen

OnePlus Nord CE 3 Lite 5G är en trevlig mobiltelefon som gör vad den ska i vardagen. En sak jag uppskattar med den är batteritiden som vid sparsamt användande räcker ett bra tag. Batteriet är på 5.000 mAh vilket räcker en hel dag även om telefonen används extremt mycket och skulle det börja tryta med kapaciteten så räcker det med ett par minuter med snabbladdaren för att kunna fortsätta. Även operativsystemet bjuder på en trevlig upplevelse med ett stilrent utseende och snabb respons.

När det gäller kameran i OnePlus Nord CE 3 Lite 5G så tycker jag överlag att den presterar bra. Jag tog med mig kameran på en dagstur till Österlen över påsken och tog en del testbilder som kan ses i galleriet. Färgerna är i mitt tycke normala och verklighetsbaserade när fotografering sker under dagtid. På kvällarna tenderar bilderna att bli lite sämre men värt att ha i åtanke är att bilderna som jag tagit varit rakt upp och ner så inga speciella inställningar via kamera-appen. Många gånger är det ju bilder i farten som är det man är ute efter och då finns det sällan tid till att mixtra med inställningarna.

Det finns en inbyggd zoom också som egentligen beskär bilderna och den fungerar väl så där tycker jag. Jag har tagit ett par bilder där jag zoomat (finns i bildgalleriet nedan) och i bilden med sandbanken och träden i bakgrunden så blir det ganska matta färger vid inzoomning. Då tycker jag att det blev lite bättre inne i kyrkan där jag zoomade in på ljuskronan. Bilden med tändstiften visar dock upp att skärpan är bra och detaljerna fina så överlag levererar mobilen bra bilder.

Kvällstid smet jag ut och tog lite bilder i gatan och på huset och där syns väl att kameran inte är i samma klass som storebror. Visst ser man olika färger och vad saker och ting föreställer men det är inte mycket mer. Men som sagt var, detta är utan några speciella inställningar i appen – bara snabbt tagna bilder där man uppmanas att hålla mobilen stilla.

Mobilen har även ett ljudläge som ska kunna ge 200% volym istället för den vanliga gräns som vi alla är vana vid. Men i ärlighetens namn så vet jag inte om detta är speciellt användbart då det inte låter bra. Jag har testat att lyssna på högsta volym på allt från hårdrock till pop där den förstnämnda genren lät som misshandel av instrument men även på pop där det lät något bättre så blir det en skränig upplevelse. Kanske är detta något som fungerar hos ungdomar där musiken bara ska finnas i bakgrunden samtidigt som de är upptagna med något annat, vad vet jag? Personligen skulle jag nog packa ner min Sonos Roam om jag visste att jag skulle behöva lyssna lite mer offentligt. Men för stunden så tar man vad man har, eller hur?

Recension: OnePlus Nord CE 3 Lite 5G

Fördelar

  • Operativsystemet
  • Batteritiden
  • Snabbladdare 67 W
  • Mobilskal medföljer

Nackdelar

  • Priset
  • Kameran när det är mörkt ute
  • Skränigt ljud vid 200%

Detaljer

Tekniska specifikationer OnePlus Nord CE 3 Lite 5G:

  • Skärmstorlek: 6,72″ FHD+
  • Skärmtyp: LCD
  • Upplösning: 2400 x 1080 pixlar, 391 ppi
  • Uppdateringsfrekvens: 120 Hz
  • Processor: Qualcomm Snapdragon 695 5G
  • Operativsystem: OxygenOS, Android 13
  • RAM: 8 GB LPDDR4X
  • Lagring: 128GB/256GB UFS2.2
  • Kamera: Huvud 108 MP Samsung S5KHM6SX03 + Djup 2 MP + Macro 2 MP + Front 16 MP
  • Blixt: Ja, LED
  • Zoom: 6x
  • Video: 1080p video 30 fps; 720p video 30 fps
  • Batteri: 5.000 mAh
  • Mått: 165,5 x 76 x 8,3 millimeter
  • Vikt: 195 gram

Rekommenderat pris är 3990 kronor och mer information om OnePlus Nord CE 3 Lite 5G finns på hemsidan.

Sammanfattning

OnePlus Nord CE 3 Lite 5G som jag testat under ett par veckor är en trevlig mobiltelefon och med operativsystemet OxygenOS levereras en trevlig användarupplevelse. Appar startar snabbt och mobilen gör vad den ska trots sitt något plastiga hölje men ändå trevliga design. Kameran på 108 MP tar bra bilder på dagtid och på kvällstid inte lika bra, i alla fall när man bara tar upp mobilen ur fickan och knäpper av ett par bilder. Batteritiden är bra och extra plus för den medföljande snabbladdaren på 67 W samt mobilskalet. Priset är betydligt lägre än för toppmodellen men kanske ett par hundralappar för högt? Överlag tycker jag ändå att man får mycket för pengarna och inte minst färgen Pastel Lime är ju onekligen värd ett par kronor extra. Att spela upp musik på 200% avråder jag från, i alla fall om du vill njuta.

Betyg: 3.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

1 gillning

Intressant mobil men frågan är om Samsung A34 eller Pixel 6a för 500 kr mer är ett bättre köp. Bättre skärm och IP klass. Har jag missat eller har OP CE3 Lite inte OIS?

Inte grön nog!

Ett hett tips innan någon funderar på att köpa telefonen kan ju vara att fundera på om recensionen är skriven av en ai-bot. Chat gpt är min gissning, men det kan också vara en beta av Bard. Det var definitivt inte en människa som skrev artikeln åtminstone.