Musproblem på macOS?

Har en Logitech MX510-mus till min MacBook Air. När jag använder den fungerar den som förväntat. När min sambo loggar in på sitt konto på samma dator och använder samma mus fungerar inte skrollhjulet att skrolla med.

Skrollhjulet har altid fungerat på min användare, däremot har jag lagt in Mac Mouse Fix för att få igång framåt/bakåt-knapparna. Dessa fungerar för min sambo, men inte skrollhjulets rullfunktion. Mouse Fix ligger med som “hjälpmedel” på båda användarna.

Omstart av dator eller mus hjälper inte.

Några idéer på vad som kan vara fel?

Har lyckats identifiera problemet lite bättre nu och det uppstår när man använder fast user switching, skrollning med mushjulet fungerar då bara för den användare som loggade in först. Problemet är alltså inte knutet till en specifik användare som jag först trodde.

Återstår att se om det går att hitta någon lösning på detta, utöver att undvika fast user switching? Det är väldigt handikappat att använda en mus utan fungerande skrollhjul!

Undrar om det är knutet till just min Logitech-mus eller om samma problem skulle finnas om jag bytte till en annan mus?

Fortsätter min monolog. Verkar vara Mouse Fix som är boven i dramat. Om jag avaktiverar Mouse Fix på den användare där scrolling fungerar fortsätter scrollningen att fungera även när man loggar in på den andra användaren.

Men utan Mouse Fix fungerar inte sidoknapparna på min Logitech-mus. Testade förstås först med Logitechs egen mjukvara (Options och Options+ Beta) men ingen av dem vill kännas vid min mus överhuvudtaget.

Nästa steg blir att ta med en mus från jobbet och se om den fungerar bättre.

Sluta vara snål. Köp en egen MacBook Air till sambon :stuck_out_tongue: :innocent:

Seriöst: Intressant att problemet uppstår, är ju en bugg som borde rapporteras!

Det är ju också en lösning. :sweat_smile:

Förhoppningsvis räcker det med en ny mus. Till datorn alltså.

1 gillning

Finns en workaround i Mac Mouse Fix 2.0 som släpptes nyligen.

Långt ifrån perfekt, men det funkar väl i alla fall tills man fixat någon annan mus.

1 gillning

Har nu testat med en något nyare Logitech-mus, M545. Denna mus hittas i Logi Options och allt fungerar till en början fint. Loggar in på en annan användare med fast user switching. Även då tycks det fungera fint. Men när jag byter tillbaka till första användaren har scrollningen kastat in handduken. Lyckas inte få det att fungera för någon användare förrän datorn startas om.

Om jag kör utan Logi Options eller Mac Mouse Fix fungerar scrollningen även när man växlar användare. Men då fungerar inte sidoknapparna på musen.

Har fått igång sidoknapparna med Sensible Side Buttons och nu fungerar allt även när man är två användare inloggade samtidigt. Dock saknas möjlighet att konfigurera musen i övrigt, men detta är bästa lösningen hittills, vad det verkar.

Börjar fundera på om man skulle köpa en ny mus, men halkade in på tankar om Magic Trackpad istället och funderar på om det vore mer ergonomiskt. Någon som har några erfarenheter av det, finns det några nackdelar jämfört med en vanlig mus?