Musikstreamer

Jag har insett att det vore trevligt att köra Spotify Connect eller kanske Tidal direkt ut i min nya Samsung Q86R. Den har förvånansvärt bra ljud och ligger nära min hifianläggning. Just nu kör vi den via Spotify i TVn, Q90R, via Apple TV(inte appen). Men då är ju TVn på hela tiden och det är surt och tråkigt.

En fördel med q86r är att den har en extra HDMI och en optisk ingång. Det skapar möjligheter att köpa en streamer och köra in musik direkt till den. Någon som är lite kunnig på de ta område och kan tipsa om en bra, men inte hysteriskt dyr streamer?

Jag har tex kollat på: Köp Argon Audio Audio Stream3M Musikstreamer och radio  | 3 års garanti
Bra pris men inte Tidal. Tidal har jag inte idag, då jag anser att inspelningarna, master är viktigare än att gå högre än 320. Men om jag nu köper något kanske det är bra att ha möjligheten.

Sedan har jag kollat på denna: Köp Bluesound NODE 2i Musikstreamer | 3 års garanti
Den har väl allt det jag vill men ligger i det övre prissegmenetet för vad jag vill betala. Å andra sidan kan jag bestals ytterligare 2-3000 om någon pekar på någon fantastisk pryl…:sunglasses:

Kan inte en Apple TV eller en Chromecast vara en billig lösning ?

Om än trist jämfört med en ny pryl i huset :wink:

Hänger väl på vilka ingångar du har i Q86
Sonos port finns men den har väl bara RCA ut och kanske BT vilket kanske inte är så kul.
Förresten den lösningen du har med Q86 vad blir navet. Tar jag min gamla Denon hemmabio reciever så är den ju navet där allt kopplas in med HDMI och sedan även om TV har ARC så har jag inget ljud den vägen utan endast en HDMI för bild.
Hur ser motsvaramde lösning ut med Q86 tex vid ChromeCast / PS4 / Streamer mm

Kör du inte iPhone? Då har du väl stöd för Airplay och kan skjuta ut ljudet från telefonen :slight_smile:

Observera sista stycket.

@Erik En Apple TV har jag, men vet inget sätt att få den att fungera som Spotify Connect utan TV-bild. Det jag vill undvika är att TVn är igång.

Jag har en gammal Chromcast, men vet inte om den har Connect? Har alltid tänkt att den tar emot ljudet från telefonen(eller iPad) och skickar in det i anläggningen. Jag är ute efter connect som gör att telefonen agerar fjärrkontroll för Spotify och ”prylen” i detta fall, Chromecast tar ljudet från WiFI. Men jag har kanske fel?

@pao Jag ska se om jag kan svara på paos fråga. Navet blir Spotify Connect prylen. Den plockar ljudet från WiFi och skickar den till q86r, som är en aktiv högtalare och Sub. Då behövs ingen förstärkare. Var det svar på din fråga eller tänkte du på något annat?

@Marcus_Attefors Jag har en iPhone och iPad, men vill åt Spotify connect.

Nu, när jag skrev svaret gick jag in och läste specen för q86r. Den har Spotify Connect…:flushed:. Det var ju lite pinsamt, men det hade jag missat…:sweat_smile: Då ska jag bara lista ut hur jag får igång det och hur jag styr den. Då måste det väl gå utan att TVn är igång?
Här är Samsungs sida om q86r: HW-Q86R 5.1.2ch Dolby Atmos Soundbar (2019) | HW-Q86R/XE | Samsung SE

2 gillningar

Man skall inte behöva ställa in något rent generellt för Spotify Connect utan din limpa borde dyka upp i Spotify-appen som ett alternativ!

Den, limpan, har inte gjort det. Jag vet inte varför, måste gräva i det. Sedan kom jag på varför jag inte tänkt på att limpan har Connect. Den är inte ansluten till internet. Om jag tolkar instruktionsboken rätt tar den WiFi från TVn. Jag visste inte att det var en godkänd lösning för Spotify Connect, jag trodde det var tvunget att finnas en direktkontakt med nätet. Men ska kolla varför min limpa inte dyker upp som valbart alternativ.

Förhoppningsvis så startar inte tv om man kör Spotify Connect. Men vem vet hur Samsung tänkt :wink:

Exakt, synd att Apple inte kör en riktig Apple TV…:innocent:

Kan du ansluta limpan till internet utan att gå via tv’n?

Osäker. Isåfall enbart trådlöst. Men det är ju en anslutning även om den är trådlös. Har inte testat.

Detta borde kanske funka?
Screenshot_20200607_105325_com.google.android.apps.docs

2 gillningar

Tack men tänkte rent allmänt så jag vet vilken väg jag skall ta när min anläggning brakar ihop. Pluggar man alla HDMI i TV för sedan ljud till Q86 eller tvärtom idag använder jag tex tre HDMI ingångar

Det fungerade direkt. Även enklare än beskrivningen. Så fort jag öppnade appen ”smart tvings” kände den av soundbaren och frågade om jag ville ansluta. Och den processen gick utan problem. Nu kan jag spela Spotify direkt ut i soundbaren. Då återstår att kolla om det är Spotify i telefonen som är källan eller om soundbaren agerar källa via Spotify Connect. Men bara att ha kommit så här långt gör att det inte behövs en streamer på sidan. Mycket bra.

3 gillningar

Härligt att det funkade! :slight_smile:
Nu gissar jag ju bara hejvilt, men borde vara soundbaren som är källan när du kör via Spotify Connect.

1 gillning

Frågan är hur jag vet det som sagt. Det är väl så att om jag kör via iPhone och Spotify på den så bryts ljudet om någon ringer, medan om jag kör Spotify Connect via soundbaren så bryts inte ljudet om det ringer? Det borde ju vara ett sätt att kolla det.

Japp, eller sätt igång musik och sätt telefonen i flight mode. :grinning:

Ska prova mig fram. På Spotifys hemsida ser det ut som att Spotify Connect anges vid val av högtalare:

På min står det inte så:

Men ljudet blir bättre om jag spelar via soundbaren direkt än om jag kör Airplay från iPhone till Apple TV och ut i Soundbaren. Tydlig skillnad.

Du ska kunna stänga ner Spotifyappen utan att musiken bryts och fortsätta i en annan enhet. Dataströmmen går direkt till musikströmmaren utan att passera appen. Appen är bara styrning och presentation av musiken.

Här lyssnar jag via min NDX2 i vardagsrummet. Startat via iPaden men nu styrs musiken via Spotify på min PC.
Capture

Kul det funkade utan streamer
Samsung kan dom :wink: