Moms på paket från jobbet

Min nya jobbdator har kommit till kontoret i Oslo men jag tar mig av uppenbar skäl inte dit. Om jobbet skickar det per post till mig i Göteborg måste det då betalas moms? Någon som vet?

Skriv gåva på paketet :hugs:

Det måste väl gå att tulldeklarera på något sätt om du är anställd i en norsk firma och jobbar i Sverige. Det borde väl räcka att de styrker att företaget äger datorn och att du jobbar åt dem. Annars är det nog tull och moms som gäller.

1 gillning

Först tänker jag att det kan bli införsel(alltså tull och momsfritt) då det är Norge.HAr de inte fri rörlighetsreglerna via avtal med EU? Sedan tänker jag att företaget borde ha betalat det vid inköp, men det kräver ju flera leds tänkande och kunnande och det har jag inte…:innocent:. Men kolla om inte norge räknas som Eu/EES-land och om inte det ger tullfrihet.

Nix, ingen tullfrihet med Norge.

1 gillning

Det var det värsta…:smiley:. Varför har inte det avtalats bort i EES eller i det nordiska samarbetet…? Men bra att du visste så inte mitt inlägg skapade falska förhoppningar.

Det är lurigt det här med vilka avtal som gäller inom EU, Schweiz är ju med i Schengen avtalet men ändå är det tull och moms som gäller på införda varor.

Datorn är nog tyvärr för dyr för att skickas som gåva.

Det du kan göra är att skriva ner tullvärdet och ange ”NOT FOR COMMERCIAL USE” på tullfakturan

Tack alla för feedback :slight_smile:
Ska ringa tullen och posten för att kolla imorgon. Jag är stationerad på Oslokontoret så är där en del i vanliga fall.

Det är min förhoppning också.

Utifall det är någon annan som har samma fråga så skriver jag vad jag har fått veta från tullen.
Man måste alltid betala moms på paket över ett visst värde som kommer från ett icke eu-land. Det hjälper inte att det är ens jobbdator eller liknande.

Positivt iaf att bärbara datorer är tullfria (på varukod 8471300000) Kan vara värt att förtydliga att det gäller en laptop så inte posten lägger någon schablon-tull på ärendet.

Med tullfri så menar du inte momsfri antar jag?

Välkommen till forumet :slight_smile:

Tackar :slight_smile:

Nej, med tullfri menar jag tullsatsen som i detta fall är 0% av varuvärdet. Momsen kvarstår med 25% tyvärr.

1 gillning