Mobiltelefonen Xiaomi 12T Pro ger valuta för pengarna

Från sajten:
image

Mobiltelefoner lanseras i mängder nuförtiden och det är inte alltid lätt att hänga med i vilka som är de senaste modellerna. Xiaomi 12T Pro är en helt ny mobiltelefon i företagets 12-serie.

Xiaomi 12T Pro sticker ut genom att stoltsera med en kamera på 200 megapixlar och ett tag tänker jag att är vi här igen – i diskussionen med flest megapixlar? Men, det gäller att kunna göra något mer med alla dessa pixlar och det är här 12T Pro sticker ut lite mer jämfört med konkurrenterna som också vill visa upp en massa megapixlar. Denna mobiltelefon har utöver kameran flertalet andra tekniska specifikationer som normalt hittas i mobiltelefoner i den högre prisklassen och detta då till ett betydligt lägre pris. En annan sak som sticker ut är snabbladdaren som ser till att det stora batteriet på 5.000 mAh inte behöver laddas så ofta och när det väl behövs så går det undan.

Jag har haft möjligheten att testa Xiaomi 12T Pro i ett par veckor och den fick även följa med på företagets officiella presentation av mobiltelefonen som hölls i München för någon vecka sedan! Visst är det en imponerande mobiltelefon på många sätt!

Det här är Xiaomi 12T Pro

Mobiltelefonen levereras i en stilren förpackning där vikten överraskar en del. Det är dock inte mobiltelefonen själv som väger en massa utan den medföljande snabbladdaren på 120 W som ger lite vikt åt kartongen.

Xiaomi 12T Pro

Innehållet i förpackningen är en Xiaomi 12T Pro, en snabbladdare på 120 W med USB C-kabel, återställningsverktyg, lite dokumentation och inte minst ett mobilskal. Just att inkludera ett stilrent mobilfodral är något jag uppskattar med mobiltelefoner från Xiaomi och Redmi. Kanske för att jag föredrar transparenta skydd för mina mobiler enligt devisen, varför dölja något snyggt?

Xiaomi 12T Pro

Själva finishen är imponerande tycker jag med kvalitet i detaljerna. En rundad kant gör att den ligger skönt i handen på dig och trots att vikten är lite högre, 205 gram så ger detta ett mer kvalitativt intryck och inget som stör.

Att den medföljande laddaren är på 120 W är det ingen som missar. Ganska trevligt att företag trots allt väljer att inkludera en rejäl laddare när många går åt det motsatta hållet och slopar laddaren i förpackningen. Visst, miljöaspekten finns där givetvis men om en ny mobiltelefon har stöd för snabbladdare och de som ligger hemma i byrålådan enbart ger 5 W så tappas en hel del av funktionaliteten. Tycker jag.

Xiaomi 12T Pro

Kom igång med din Xiaomi 12T Pro

Mobiltelefonen levereras med Xiaomis eget användargränssnitt, MIUI 13 och detta tycker jag är snyggt och välgjort även om mängden egna appar är förvånansvärt många. Frågan är hur många som använder dessa före de som finns från exempelvis Google?

Xiaomi 12T Pro

Det är ganska enkelt att komma igång med din nya mobiltelefon och behöver du flytta över data från en äldre så ansluts de båda mobilerna till varandra. Inför testet förde jag över innehållet från min Redmi Note 10 och det tog inte lång tid och gjordes utan några problem. Se bara till att båda mobilerna är fulladdade om du har mycket data och bilder som ska föras över.

Skärmen är riktigt imponerande tycker jag, det är en 6.67″ AMOLED DotDisplay med 120 Hz uppdateringsfrekvens. Den inbyggda fingeravtrycksläsaren i skärmen reagerar blixtsnabbt och ser till att mobilen går att använda direkt. Inte alla mobiler som fixar detta så här raskt!

Så här fungerar Xiaomi 12T Pro i vardagen

I normala fall är jag en inbiten användare av produkter från Apple men min extramobil är en Redmi Note 10 så viss vana har jag av att hantera gränssnittet i Xiaomi 12T Pro. Men, det är en ganska stor skillnad på i princip alla fronter. Xiaomi 12T Pro utklassar min nuvarande Android-lur men det är å andra sidan inte konstigt heller. Den kostar en fjärdedel av Xiaomi 12T Pro och har något år på nacken även om den också har stöd för MIUI 13. Allt i Xiaomi 12T Pro är snabbt och skärmen uppdateras i realtid vid skrollande och att använda denna mobiltelefon i vardagen är inga konstigheter alls.

Hur ligger det då till med kameran i Xiaomi 12T Pro? Är den så bra som det sägs och är 200 megapixlar något att skryta med? Ja och nej om jag ska vara ärlig. I de flesta fall blir bilderna som tas riktigt bra med klara färger och bra återgivning. Detaljrikedomen är bra och skarp och som en vanlig kamera i vardagen levererar den. Men, den brister lite vilket syns om zoomen används och även om det går att zooma in bra så blir bilderna betydligt sämre. Bättre i de fall du fotograferar i fullt dagsljus och har exempelvis en byggnad som motiv. Viss oskärpa kan antydas och detaljer tenderar att flyta ihop en del. Tar du bilder i en mer naturlig miljö som i en skog så är resultatet bra utan inzoomning men så snart du zoomar in så blir det inte speciellt vackert – se exempel på detta i bildgalleriet.

Bilden ovan är tagen med Xiaomi 12T Pro sen kväll i München från andra sidan gatan. På bilden nedan som är tagen med en iPhone 13 Pro ser vi att färgerna är lite varmare men också att exempelvis gräset vid mitten av gatan inte är lika tydligt och saknar en del av den skärpa som Xiaomi 12T Pro uppvisar. Båda bilderna är tagna rakt upp och ner utan några extra inställningar i mobilernas kamerafunktioner.

Jag har under testets gång tagit olika typer av bilder i olika miljöer för att se hur resultatet blir genom att titta på dessa på en iMac 5K och där jämföra detaljer och annat av värde.

Ett annat exempel kan ses här och då tagit från mitt kontorsfönster i Malmö och med en bil på andra sidan gatan som parkerats. Uppskattat avstånd dit är ungefär 120 meter och på bilden ovan, tagen med Xiaomi 12T Pro kan viss oskärpa skönjas, inte minst om på registreringsskylten på bilen. Bilden nedan är tagen med iPhone 13 Pro och där är skärpen betydligt bättre om jag ska vara ärlig. Även färgerna uppfattas som klarare i bilden nedan. Båda bilderna tagna utan några extra justeringar eller inställningar i de båda mobilernas kamera-appar.

Bilderna i galleriet visar ändå att det går att ta bra och trevliga sådana med Xiaomi 12T Pro och för de flesta användare så jämförs inte bilder som tas med andra. Det är inte heller alltid som det är detaljer som ska granskas i bilderna man tar utan många gånger är det en bild för att minnas något. Sett till vad Xiaomi 12T Pro levererar i förhållande till prisklassen så är det mycket bild för pengarna. Det blir ju heller inte helt schysst att jämföra mot en betydligt dyrare mobil men det är mest för att se vilka skillnader som kan finnas.

Det här med 200 megapixlar då? Jo, visst låter det imponerande men frågan är egentligen hur många som vill eller orkar fotografera med så här hög bildkvalitet. Först och främst ska man tänka på att bilder som tas i 200 megapixels läget väger ofantligt mycket mer än en vanlig bild, mer detaljer ger givetvis större bildstorlek och det finns då en risk att telefonens lagringsutrymme minskar snabbare än önskvärt – åtminstone om man tar många bilder i vardagen.

Bilden ovan är fotograferad med 200 megapixlar men ges inte till full rättvisa eftersom publiceringsverktyget komprimerar bilder som laddas upp. Visst är det kul att kunna fotografera med 200 megapixlar men jag tycker inte att det ger så mycket när det gäller att fånga vardagen – tyvärr.

Xiaomi ska dock ha en stor eloge för de många inställningar och möjligheter som finns i deras kamera-app. Är du kreativ så finns här massor av trevliga finesser och editeringsmöjligheter att välja bland. Jag går inte in på dessa men konstaterar att dessa kan vara riktigt användbara för dig som vill fixa till en bild snabbt och publicera denna i valfritt media.

Recension: Xiaomi 12T Pro

Fördelar

  • Batteritiden
  • Snabbladdaren
  • Displayen
  • Kameran
  • Prisvärd
  • Fingeravtrycksläsaren
  • Kamerafunktionerna

Nackdelar

  • Inte alltid bilderna blir bra
  • Ingen trådlös laddning
  • Ingen IP-klassning

Detaljer

Tekniska specifikationer Xiaomi 12T PRO:

  • Kamera:
    200 MP vidvinkel (Samsung ISOCELL HP1), 1/1.22″ sensor, 0.64μm 1.28μm 4-in-1 pixelstorlek, 2.56μm 16-in-1 superpixelstorlek, f/1.69, 8P lens, 85° FOV, stöder OIS,
    200 MP Xiaomi ProCut, 2x in-sensor zoom
    Nattläge, Ultra Night Video
    Xiaomi ProFocus: Motion tracking focus, Motion capture, Eye tracking focus
    8K video recording, HDR10+ Video
    8 MP ultravidvinkel, 1/4″ sensor, 1.12μm pixelstorlek, f/2.2, 5P lens, 120° FOV
    2 MP makrokamera, 1/5″ sensor, 1.75μm pixelstorlek, f/2.4, 3P lens, 81.6° FOV
    20 MP frontkamera, 1/3.47″ sensor, 0.8μm pixelstorlek – f/2.24, 5P lens, 78° FOV
  • Processor: Snapdragen 8+ Gen1
  • Operativsystem: MIUI 13 (Android 12)
  • Display: 120 Hz 6.67″ CrystalRes AMOLED DotDisplay
  • Upplösning: 20:9, 2712 x 1220, 446 ppi
  • Ljusstyrka skärm: 500 nits
  • Antal färger: över 68 miljarder
  • Dolby Vision, HDR 10+, True Display, Adaptiv HDR
  • Skärmskydd: Corning Gorilla Glass 5
  • Anslutning: Wi-Fi 6
  • Nätverk: 5G/4G/3G/2G
  • Bluetooth: 5.2
  • NFC: Ja
  • Batteri: 5.000 mAh
  • Minne: 8GB+128GB
  • Laddning: 120 W HyperCharge
  • Ljud: SOUND BY Harman Kardon, Dolby Atmos
  • Färger: Black, Silver, Blue
  • Mått: 163.1 x 75.9 x 8.6 mm
  • Vikt: 205 gram
  • Övrigt: Inbyggd fingeravtrycksläsare i skärmen, Dual SIM

Xiaomi 12T Pro börjar säljas idag den 17 oktober 2022 och rekommenderat pris är 8.490 kronor. Vill du läsa mer om Xiaomi 12T Pro kan du göra det här i väntan på en svensk produktsida.

Sammanfattning

Xiaomi 12T Pro är en kompetent mobiltelefon där massor av funktioner och finesser är tillgängliga och detta till ett pris som ligger en bra bit under vad som är normalt för den här typen av mobiler. Batteriet är så pass bra att du, beroende på användning kan använda den utan att behöva tänka på att ladda den hela tiden. Å andra sidan så om batteriet skulle börja sina så fixar den medföljande snabbladdaren det hela snabbare än ett Simpsons-avsnitt. Kameran som är det stora dragplåstret för denna mobiltelefon är bra och levererar oftast bra bilder men ibland kan viss distorsion ses i bilderna så det är inte alltid den levererar. Skärmen är grym måste sägas och den inbyggda fingeravtrycksläsaren låser upp mobilen ruskigt snabbt! För dig som vill ha mycket telefon för pengarna är detta ett av valen just nu!

Betyg: 4.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar starkt!

Galleri

1 gillning