Mobilt bredband

Jag lever tyvärr på en ort där internetleverantören “Lyssna&Njut” (Bålsta) äger allt, så det går tyvärr inte att ha något annat en deras via kabeltv. Telia kan jag ha via telefonlinjen, men deras priser tycker jag är alldeles för dyra.

SÅ jag börjar fundera på mobilt bredband, problemet jag har idag är att linan är så sjukt ostabil… Får dåliga hastigheter hela tiden… Finns det mobila bredband som funkar bra? Med obegränsad surf?

Vad är felet med “lyssna&njut” ?

Ostabilt… Kör allt som har med TV att göra via min APPLE TV4, livekanaler via appar… Ofta blir bilden väldigt dålig upplösning på, samma sak med om jag tittar på en film på netflix… Så kan bilden gå ner sig i upplösning…

Skulle tippa på att mobilt bredband är värre. Farten på det går ju upp och ned hela tiden! Var någon gång jag blev lovad mobilt bredband via Telenor i hemmet. Sämsta skit jag haft som internet. Då hade dom spärr på 100GB på en månad också. Sedan ströp dom skiten till något som inte ens gick att surfa med. 100GB är ju vad jag ligger på en dag också.

Klaga på din ISP att dom får fixa det istället! Var på dom hela tiden och säg att du vill ha ett stabilt internet! Är ju inte för mycket begärt tycker ja!

Men va … 100/100 Telia va kan de kosta snålpelle … kör på de !

Han kan ju bara ha ADSL eller VDSL. Blir inga 100/100 där tyvärr!

1 gillning

Hörru du!!! önskar jag kunde ha det…

Sant !! Men har för mig han sagt han hade 100/100 förut … de va de ja mena - för de duger ju länge …

Fel… 69mbit/8mbit via kabeltvmodem

Jag kan inte heller få fiber och ADSL är skitslött. Jag kör Tele2 Unlimited i en Zyxel LTE-3310 som är kopplat till mitt Google wifi. Funkar kanon ute på landet :smiley: Får mellan 30-70 ner beroende på tid på dygnet.

Vad skall man lyssna och njuta på? Modemljudet?

2 gillningar

Är det stabilt?

Kan inte du komma och sitta i ett hörn hos mig och tralla lite på kvällarna? :man_dancing:

Ja, har gått ner 2ggr på två år. Dock så får man ju räkna med varierande hastighet :smiley:

1 gillning

De e bra betyg…

Jag är nöjd men jade jag kunnat få fiber hade jag inte tvekat en sekund!

1 gillning

Om Mobilt bredband är stabilt nog så måste du testa dig fram. Har haft det som huvudlina ett par gånger på två olika ställen. Båda gångerna var jag nöjd.
Den första gången var i väntan på fiber när jag bodde i de jämtländska skogarna. Då var det både stabilt och snabbt (Inte många uppkopplade på den masten). Andra gången var i en övernattningslägenhet jag hade i Trondheim. Stabilt men inte så snabbt och hastigheten varierade en del.
I båda tillfällena så fungerade det fint att streama från t.ex. Netflix.

1 gillning

Kört mobilt bredband från Tre i många år nu. Tycker det fungerar klockrent och inga problem för vår användning som består av mycket streaming och vanlig surf. Vet att det var lite strul ett tag för några år sedan men nu minns jag faktiskt inte sist det var något bekymmer.

Har fått fiber indraget i huset för en tid sedan men ligger kvar på det mobila ändå då det fungerar så pass bra och att jag har extra-sim till iPaden med.

Kan inte Teknikveckan testa 4g routrar för oss som inte kan få fiber?
Sitter idag med en Zyxel LTE3301, men är sugen på en LTE3302 eller LTE5366. Eller kanske någon helt annat märke?
Vet dock inte vilka som är bäst idag…

@thor var väl också sugen på 4g som backup hemma?

@Esse @Marcus_Attefors

2 gillningar

Pass på den! Men @thor är säkert sugen :upside_down_face: