Mobilkameror - teori och praktik

Skulle behöva resonera om en del fototekniska frågor. Antar att det finns några som är ganska kunniga i detta här på bubblan.

Nu när iPhone 13 har presenterats i dess olika modeller och olika tester börjar dyka upp har jag en fundering. Den nya ultravidvinkel verkar ju på de första bilderna jag har sett var den bästa ultavidvinkeln någonsin på en iPhone…:sunglasses::grin:.

13 Pro har en bländaröppning på f/1.8 som får anses stor. 12 Pro hade t.ex. f/2.4. Normalt när man fotar med 1.8 så får man ett väldigt kort skärpedjup. Är det så bilderna blir , dvs med ett mycket kort skärpedjup eller efterbehandlar telefonen bilderna så att man får ett betydligt längre skärpedjup? Om telefonen efterbehandlar bilden hur vet telefonen hur det ser ut där skärpan är oskarp? Det korta skärpedjupet är ju en effekt av mer fysiska lagar. När jag kollar på min 12 Pro tycker jag den hanterar skärpedjupet bra om man nu är ute efter ett längre skärpedjup. Men då är bländaren 2.4. Hur kommer det se ut med 1.8?

Ultravidvinkeln har en brännvidd på 13 mm(även om man får räkna om när man jämför med en fullformatskamera) vilket är ett ganska uttalat vidvinkelobjektiv. En inte helt ovanlig effekt med denna typ av vidvinkelobjektiv är distorsion, alltså att bilden dras ut eller trycks ihop. I vidvinkelns fall är det ju att bilden riskerar att dras ut. Här tycker jag 12 Pro är lite lurig, då jag ibland tycker den lider av distorsion men ibland klarar det mycket bra. Kan inte sätta fingret på vad som är skillnaden i bilderna. Vad mer än brännvidd påverkar detta? Och det jag upplever som olika resultat, är det egentligen att telefonen klarat att efterbehandla bilderna olika bra.

Skärpedjupet beror på brännvidd, bländare och sensorstorlek. En liten sensor i en mobil kan aldrig få samma korta skärpedjup som en stor kamerasensor och en vidvinkel aldrig samma korta skärpedjup som ett tele.

1 gillning

Skärpedjupet beror på förstoringsgraden och bländaren. Förstoringsgraden beror på avstånd, sensorstorlek och brännvidd. Ta t.ex. ett makroobjektiv på 100 mm och fota ett föremål nära och på längre avstånd så kommer skärpedjupet att vara större när man är längre ifrån.

1 gillning

Det här har ju redan börjat bli ett problem i Android-världen med sina, för mobiler, väldigt stora sensorer så det går inte att få någon vidare fokus på större objekt.

Jag tror vi är på väg mot att luren ska ersätta de “riktiga” kamerorna på gott och ont. Jag föredrar fortfarande the real deal och tycker luren är bra till ögonblicksbilder och mindre viktiga bilder. Men vill fortfarande ha en kamera där jag kan ställa in det mesta själv efter omständigheterna.

…och greppet inte minst. Är ofta nervös över tappa telefonen.

1 gillning

Samma här, har alltid haft svårt att hålla den på ett naturligt sätt.

Intressant diskussion.

Det är väl snarare tvärtom. Våra mobiler skapar kort skärpedjup genom att efterhandla bilderna och lägga in oskärpa via AI (maskininlärning)

Jag måste bara tacka dig för att du fick igång mitt intresse för foto efter det att jag tappade bort det efter mina tonår.

Det har varit spännande att vara med om utvecklingen av digitalt fotot och trodde väl aldrig att mina telefoner skulle ersätta mina DSLR men där är jag nu

Byter telefon varje år eftersom kameran alltid tar sådana steg.

2 gillningar

Alltid kul om man kan inspirera någon. Jag är ju en gammal bakåtsträvare så jag kommer att hålla kvar vid DSLR tills de ska gräva ner mig. :joy::joy:

Svaret vet jag inte, men tänkte på den stora bländaren, 1.8, och att det borde ge kort skärpedjup. Sedan kanske mixen av sensor, brännvidd och bländare ger något annat.

Jag saknar definitivt zoomen och det icke konstgjorda korta skärpedjupet :slight_smile:

1 gillning

Det ger väl ett relativt sett kortare skärpedjup men jag är osäker på om det är särskilt kort

Jag är dock för dåligt insatt för att kunna förklara det hela rent tekniskt

Sen spelar ju den lilla viktiga saken som kallas ljus också in på resultatet. Bara med en gammal hederlig klassiker som exponeringskompensation styr ju en del av slutresultatet.

Jag är själv på nivån stor bländare - kort skärpedjup. Men hur kort och hur snnat på verkar…:man_shrugging::sweat_smile:

Jag har testat många gånger med 12 Pro och man ser ju hur kameran jobbar med slutartid och ISO för att hantera ljuset.

Japp. Faktum är att jag har aldrig satt mig in i hur mycket man själv kan ställa in i en iPhones kamera. Jag plåtar helt manuellt hemma i “studion”, kör inte ens autofokus. Jag gillar när jag kan kontrollera allt själv för att uppnå det resultat jag önskar. Jag antar att det finns säkert appar som kan göra underverk med lurens kamerainställningar men som sagt jag har aldrig haft intresset att utforska detta då jag inte använder lurens kamera till “seriösa” bilder utan mera på kul.

2 gillningar

Jag har testat några appar, men aldrig riktigt fastnat för det(har haft några perioder med DSLR). Om du vill testa är det här en bra app:

Den appen har jag sen gammalt men har nog aldrig använt den. Jag har lite olika kamera appar men har aldrig satt mig in i vad de kan göra. Jag får kanske ägna det en stund en vacker dag.

Mitt tips är: