Möbeltassar och frustration i kubik

Nytt matbord inköpt, och med det en massa olika möbeltassar för att slippa få repor på det mattlakerade parkettgolvet. Problemet är att efter 2-3 måltider glider tassarna av, vilket leder till att golvet repas och klistret från möbeltassen fastnar på golvet. Jag har testat flera olika tassar, att limma dessa med PL400 (lossnade första dagen) men inget hjälper.

Har ni något tips på hur man löser detta? Finns det något brutalt lim som kan limma plastfoten på stolen med en möbeltass så att det verkligen sitter?

Har du provat möbeltassar med spik?

1 gillning

Finns också med skruv.

Jag har sådana och de sitter kvar. Hade samma problem innan.

1 gillning

@pao och @chrme109, tack för era tips. Mitt problem är att stolsbenen är smala och rektangulära och har som en plastlock nedtill som jag antar är ganska tunt. Osäker på om jag kan spika i det och få det att sitta?

1 gillning

Svårt att avgöra, har du provat kraftig dubbelhäftande matttejp och filt som du klipper till själv?
Sådan tejp håller ju för mycket

Skruva, eventuellt med förborrning, kanske kan fungera?

2 gillningar

@pao Nej det är väl det enda jag inte testat snart… :slight_smile: Ska kolla om jag kan hitta sån, inte hört talas om tidigare.

@Erik Problemet är att plastbiten längst ned på stolen känns tunn så jag är inte säker på att det kommer att sitta bra och då riskerar jag med att ha ett trasigt plastlock längst ned på benet. Men i slutändan är nog det nästa sak jag måste prova.

Plocka bort plastbiten och köp möbeltassar som spikas in. Repor kommer du få ändå med tiden av att det kommer in damm och grus under tassen.

Tyvärr går inte det, benen (antar jag) är ihåliga och rektangulära. Tar jag bort plastbiten som agerar lock längst ned på benen då är det bara ett hål in i benen så det finns inget att spika i tyvärr.

Köp en stor snygg matta. Tillräckligt stor även för stolarna runt bordet.

Haft exakt samma problem som du och i mitt fall löstes det med matta som @Yoke skriver. Det är meningen att plastbitarna också ska agera som nån slags tass men mina var så pass slitna och repiga att det blev tvärtom. Går säkert byta ut.

Kollat möbeltassen?
Möbeltassen

2 gillningar

Wow! Vilken sida. Min fru brukar skaka på huvudet när jag går igång på möbeltassar. :joy:

3 gillningar

Ja beställde därifrån, bra tassar men ramlade av efter två veckor. Kanske är vårt mattlackade golv som skapar friktionen :frowning:

Jag kan skicka en bild på min möbeltasssamling så får hon se att det finns dom som har större problem än dig :laughing:

2 gillningar

Då kollade du inte min länk; dessa jag syftade på: Skärmavbild 2021-05-17 kl. 11.54.57
Vi hade problem med möbeltassar som man klistrar på. Bytte till sådana här, de sitter efter 4 år. (sedan skaffade vi även matta förvisso)
Skärmavbild 2021-05-17 kl. 11.54.27

De håller dessutom till i Stenkullen :slight_smile:

1 gillning

Ah, sorry! Benen är rektangulära, annars var det där riktigt smart!

Edit: Ser att det finns rektangulära, bara mäta och hoppas att det finns några som passar…

Jaha, ja då kanske inte skruva var någon bra idé.

Kan du inte köra möbeltass med skruv och förstärka plastbiteb med en träbit som går in i håligheten på benet?

2 gillningar