MKBHD lanserar app som får internet att rasa

Från sajten:

MKBHD eller Marques Brownlee som han egentligen heter har lanserat en ny app som heter Panels och hans fans och följare är allt annat än glada.

En av de största inom tech, Marques Brownlee har lanserat en ny app som heter Panels och den har egentligen ett enda syfte och det är att erbjuda en drös olika bakgrundsbilder som går att använda på dina enheter. Appen finns i en gratisversion men även i en betalversion som kostar hela 159 kronor i månaden eller 659 kronor per år, för bakgrundsbilder. MKBHD körde reklam för sin nya app i sin senaste recension av iPhone 16-serien och allt fokus försvann från recensionen och utbyttes istället mot internet-hat mot kostnaden i appen.

På Reddit, YouTube och X har hans fans och följare inte varit nådiga gällande prissättningen för appen som kostar som ett Spotify eller Netflix-abonnemang men allt du får är bakgrundsbilder där många även verkar vara skapade av AI. Han har även fått kritik för att appen vill ha åtkomst till extremt mycket olika saker på Android-telefoner och frågan är om denna app blir långlivad? I toppen av artikeln kan du kika på appen och skulle du vilja ladda ned den så finns den både till iPhone och Android.

Känns lite omdömeslöst av honom.

4 gillningar

En läsare på Feber delade en länk där något redan sparat ner det material som fanns och delat med sig gratis för den som är intresserad :smile:
https://disq.us/url?url=https%3A%2F%2Fgofile.io%2Fd%2FWVqg7X%3AmXOUc_oatY5d7EuW9E9anHZrVCg&cuid=30825

Edit: jag kan dock inte bekräfta äktheten

Varför förstöra ett så bra varumärke?

2 gillningar

Blev lite irriterad att han snott ZoneOfTech idé som jag använt en del själv, där snackar vi helt andra priser.

Mycket märkligt. Jag gillar Marques men oavsett vad man tycker om prissättningen så känns det som om en bakgrundsbildsapp knappast stärker hans varumärke. Att han dessutom passar på att promota den till knappt 20 miljoner följare i en iPhone recension gör det bara sämre.

6 gillningar

Är detta inte vad man kallar hybris?

Jag gillar Marques. Och har egentligen inga problem med att han försöker diversifiera med en dyr app. Har sett flera YouTubers sälja bakgrundsbilder senaste åren.

Jag är nog inte målgruppen. Jag byter bakgrund typ en gång var femte år.

Kan man inte välja att inte i stallera och använda appen bara?

Jag iaf använder aldrig såna generiska bakgrunder ändå utan tar eller skapar fina bilder själv.

2 gillningar

Jag tror inte att det är själva appen folk är sura på, utan den höga kostnaden. Det ser ju inte särskilt bra ut att först filma sin Porsche som testobjekt för nya iPhone 16 och samtidigt lansera en app för 159 kr/månad för något som bara handlar om bakgrundsbilder och inte känns värt det.
(inlägget rättat av ChatGPT pga dyslexi)

Givetvis är det frivilligt.

Men hans position bygger också på att han under lång tid byggt upp ett varumärke som många ser som trovärdigt och pålitligt. Tveksamt om inslaget med den inledande reklamen för hans egna app och kostnaden för denna kommer att stärka hans ställning.

En sådan app är något jag hade förväntat mig att Maques skulle ha sågat rejält om den hade släppts av t ex Google. Nu är det istället han själv som släpper den.

5 gillningar

Det där är huvudet på spiken. Jag tror inte folk är sura på att han vill tjäna pengar (även om han säkert har det gott ställt redan) utan att det påverkar hans trovärdighet.

Jag tycker han är oerhört duktig och verkligen byggt upp en position från att han börjat göra Youtube-videos som sextonåring. Ska bli intressant att se om han kommer puddla.

1 gillning

Aged like old milk? Lite långsökt kanske men ändå lite kul

Var hans app gratis förut?

Det stora problemet är att MKBHD gör reklam för sin App direkt i samband med iPhone 16 recensionen. Han skulle gjort en helt separat video

Drog en koppling till bakgrundsbilder, finns ju tusentals gratisalternativ där ute =)

Nu vet ju alla om hans app iaf, även de som inte sett videon.

Vet inte om det är så stor skillnad mot att göra reklam för något annat företag. Reklam i innehållet när man dessutom betalar för premium för att slippa reklam är den egentliga frågan för mig.

I och för sig. Men tyckte det var lite plumpt sammanlänkade i hans video

Han lade ju också reklamen för appen direkt i början av videon. Han brukar ju köra dom i slutet.

1 gillning

Ja, men sociala medier drivs ju av att man ska bli upprörd eller reagera på något, dvs låta ens känslor bli kidnappade av godtyckligt innehåll. För en dag sen hade ingen en åsikt om bakgrundsbilder. Nu ska alla tycka att det är trams och att han borde gjort si eller så.

Vet inte om det var avsiktligt från hans sida, eller om det var en ren slump, men han fick ju full pott på utdelningen. Målet med reklam är att få människor att känna till ens produkt.