Min 4G-failover från UniFi kickar inte igång

just nu har vi ett större avbrott på fibern i Södra stockholm. Min failover har gått igång men den sänder inte ut någon signal via AP. Det brukar alltid gå helt sömnlöst. Men första dagen på semestern som är regnig och blåsig ska den såklart trilskas.

Under några minuter kunde jag komma in i systemet då sidan verkade lagrad och då ser man under loggar att failovern gått igång. Men som sagt ingen signal/wifi.

Några av er vet att jag i helgen startade om hela systemet så man kan ju misstänka att det är där någonstans felet ligger. Men vad gör jag? Allt har sett bra ut i kontrollpanelen, den har startat, den lilla displayen säger att den är aktiv.

Problemet, vad jag vet, är att om jag ska in och kolla mer måste nätet vara igång, nu kommer jag inte åt några delar av systemet då det ligger nere. Det låter ju ologisk så det borde ju finnas något sätt att arbeta, hur ska man annars få ordning på det?

Ett alternativ som ligger nära till hands är ju en manuell reset. Ska jag prova det? Vad could possbly go wrong liksom... Allt när det handlar om min tekik, men man får ju testa sig fram...

Så här skrev @Zop i en annan tråd: "Du glömde kanske konfigurera den när du nollställde allt."

Vad jag vet gjorde jag samma på den som de andra. Och den har stått som fungerande och fick en liten grön prick, istället för en orange som det var innan jag återställde alla. Men kanske måste göra en hard reset av någon anledning. Jag startade om alla utom själva routern via kontrollpanelen.

Testade att återställa manuellt. Ingen skillnad.

Aha, GlobalConnect. Ser ut som att det ska vara löst till senast 17:00. Då har du lite tid på dig att felsöka 4G.

1 gillning

Om jag bara visste var jag ska börja. Och om jag bara visste att de som ska laga fibern visste var de ska börja..:sunglasses:

Haha, de har alltså inte löst det ännu?!

Verkar som att teknikern hade glömt nyckeln..:flushed::rage:
” 2023-07-03 18:32 – Due to site access issues, our technician was unable to perform troubleshooting. ”

Du skulle ha hört av dig och erbjudit hjälp med den erfarenhet du har av att bryta dig in i vinförråd.

1 gillning

Kunde tagit med mig en flaska också och samtidigt gett lite råd när jag sippade vinet..:sweat_smile:

Du (efter ett par glas vin): Ni kör UniFi! Nollställ allt så löser jag detta!

1 gillning