Militärhistorisk kuriosa

Jag har ett stort intresse för militärhistoria, och särskilt när sådant som involverar flygplan och båtar. Tänkte skapa en tråd där jag delar med mig länkar om lite intressant fakta då och då.

Jag börjar med britternas Habakkuk projekt. Under andra världskriget hade de planer på att skapa 600 meter långa hangarfartyg som skulle konstrueras av en mix av is och cellulosa. Dvs. i princip en kombination av ett hangarfartyg och ett isberg.

5 gillningar

Mycket intressant :slightly_smiling_face:
Var det så att med de stora slagskeppen så sänkte de nästan hela ländersekonomi

Kul tråd! Project habakkuk hade jag aldrig hört talas om. Alltid lär man sig nåt nytt :slight_smile:

Mest en kul grej att Pepsi ägt ryska krigsfartyg.
Det är det nog inte många som vet om.

3 gillningar

Fascinerande. Jag har inte hört om det tidigare, och då är jag ändå mer beläst än snittet.

Fick reda på det nyligen.
Men det är ju lite roligt

Det hör inte till vanligheten att ubåtar sänker fientliga fartyg i modern tid, dvs. efter andra världskriget. De flesta känner säkert till att den brittiska ubåten HMS Conuqeror sänkte den argentinska kryssaren ARA General Belgrano under Falklandskonflikten. Mindre kännt är det att en pakistansk ubåten Hangor sänkte den indiska fregatten INS Khukri under kriget mellan de bägge länderna 1971.

Här är en video som beskriver förloppet

2 gillningar

Prototypen till det amerikanska stridsflygplanet F22, som anses vara det bästa femte generations stridsflygsplan* som finns i dagsläget flög för första gången 1990. Det finns i dag inget annat land än USA som i dag har producerat stridsflygplan av den femte generationen i betydande antal som är i operativ tjänst.

Trots det så är det alltså 34 år sedan prototypen flög för första gången. Det är mer än en fjärdedel av den tiden som gått sedan bröderna Wright gjorde den första flygningen med ett flygplan som tar sig fram för egen kraft 1902.

*Med femte generationen så menar man stridsflygsplan som med stealthegenskaper.

2 gillningar

Krig mot Storbritannien i 2 år utan några döda och handeln pågick som vanligt

2 gillningar

Låter ju nästan som en tidig version av The Phoney War.

1 gillning