Efter 32 år är det dags för Microsoft Office att byta namn. Det nya namnet blir Microsoft 365.
I FAQ går det att läsa:
Under de senaste åren har Microsoft 365 utvecklats till vår flaggskeppsproduktivitetssvit, så vi skapar en upplevelse som hjälper dig att få ut det mesta av Microsoft 365. Under de kommande månaderna kommer Office.com, Office-mobilappen och Office-appen för Windows att bli Microsoft 365-appen, med en ny ikon, ett nytt utseende och ännu fler funktioner
Det hela kommer rullas ut för Office.com i november 2022 och i januari 2023 för Office programmet på Windows och Office mobilapp. Om du känner igen namnet Microsoft 365 beror det på att Microsoft sakta har gjort den här förändringen och redan 2020 kom Microsoft 365 som prenumerationsmodell för Windows 10 Enterprise. Sakteligen har Microsoft låtit Microsoft 365 bli det övergripande namnet för alla andra Office produkter.
Office försvinner dock inte helt. Enligt Microsoft kommer de att fortsätta erbjuda engångsköp av individuella Office-appar via Office 2021- och Office LTSC-planer.
MS som så många andra företag har ju namn/varumärken som gjorde för att vanliga kunder ska villa bort sig. Jag trodde också det hette så nu. En himla massa 365 är det väl?
Mitt affärssystem på jobbet heter Dynamics 365 Business Central så MS har stoppat in 365 lite här och där. Anspelar väl på årets antal dagar och ska spegla att man kan använda det varje dag killgissar jag.
Går väl bara att prenumerera på idag? Jag har kvar mitt gamla då jag läser några word dokument om året så något sug efter 365:an har jag inte.
Vill ni ungdomar lära er hur Microsoft rullar, finns det ett fantastiskt exempel som, om jag minns rätt, Microsoft själva tog fram internt för nästan 20 år sedan. Det förklarar mycket på bara några minuter.
Den får mig att skratta varje gång.
Jo det var precis som du skriver Microsoft packagin team själva som gjorde parodin internt.
Microsoft gick sen ut med det här uttalandet
Citat
While MS did not release the video, it's natural to share funny things with friends. So while we didn't publicly share the video, it was shared with appropriate teams internally. We're happy to see others enjoy the laugh as well."