Microsoft Flight Simulator 2020 - för dig som vill upptäcka världen

Från sajten:

Microsoft Flight Simulator 2020 är den elfte upplagan av Microsofts flygsimulatorer men den första som är framtagen i en tid av nästan obegränsad tillgång av geografisk data och molntjänster. Det skapar stundtals helt fotorealistiska miljöer på flera ställen men samtidigt ställer algoritmerna till det till nästan komiska proportioner på andra ställen.

1982 – 1989

Men först tillbaka till 1982 då Microsoft lanserade Flight Simulator på IBM-PC. Detta var licensierad av bolaget SubLOGIC som redan 1980 hade en svartvit version till Apple II med där världen bestod utav ett par hundra kvadratkilometer och endast ett flygplan fanns med. Detta var ett av de mest populära programmen till Apple II.

Microsoft Flight Simulator 1.0 som IBM PC-versionen kom att heta var mer avancerade med förbättrad grafikmotor, varierbar väderlek och dygnsrytm. Spelet användes enligt rykten som Benchmark-program huruvida en dator på den tiden var 100% DOS-kompatibelt. Om spelet startade så var datorn det, annars inte.

Något som fanns med då men inte nu var möjlighet till luftstrider och även växtbesprutning.

Därefter släpptes nya versioner med mellan ett och fyra års mellanrum och fler flygplan samt bättre grafik och andra tillägg.

1993 – 1996

År 1993 kom Microsoft Flight Simulator 5.0 och något som kunde likna fotorealistiska texturer och vi nu flyga över delar av Europa. Vi fick också individuella cockpits, dessa var tidigare de samma för alla plan men med lätta modifieringar.

Tre år senare kom Flight Simulator for Microsoft Windows 95 med högre frame rate än tidigare och upplösningen var 640×480.

Fortfarande var dock landskapet helt platt.

1999 – 2006

Microsoft Flight Simulator 2000 kom ut år 1999 och var en stor uppgradering, så stor att många användare blev besvikna när deras datorer inte klarade av det. Minikravet var en 166 MHz Pentium-dator men i praktiken behövdes en dator på 400-500 Mhz för att det skulle flyta bra.

Den största nyheten var dock att terrängen för första gången kunde vara kuperad. En virtuell GPS-mottagare fanns tillgänglig vilket gjorde det hela mer realistiskt.

Flight Simulator 2004: A Century of Flight var en hyllning till hundraårsminnet av den första motoriserade flygningen och innehöll klassiska flygplan så som Bröderna Wrights The Flyer och Douglas DC-3.

Genom den nya förbättrade vedermotorn kunde verkliga tredimensionella moln och lokal nederbörd visas baserat på väderinformation från lokala väderstationer.

År 2006 kom Microsoft Flight Simulator X med betydligt bättre grafik både på marken och flygplanen. Därefter blev det tyst i nästan 15 år.

Microsoft Flight Simulator 2020

Med Microsoft Flight Simulator får vi ett enormt spel på alla sätt och vis. Hela världen har modulerats ihop med hjälp av Bings kartdata ihop med datorgenererade grafik från Microsoft molnplattform Azure. Den grundläggande datan i spelet tog närmare 200 GB men totalt sätt finns det flera petabyte data och delar av det strömmar in i spelet via internet för att göra det ännu mer detaljrikt där vi befinner oss.

MIcrosoft Flight Simulator

Till det har manuellt arbete lagts ner på flygplatser och olika kända byggnader och upp till 40 flygplatser har byggts från grunden att vara en exakt replika av dess verkliga motsvarighet. 30 ingår i grundversionen för 600 kr (ingår i Xbox Game Pass), vill du ha alla 40 får du köpa Premium Deluxe Edition för 1 189 kronor. Då får du också 10 extra flygplan utöver de 20 som ingår från början. Flygplatserna som är dyrast är Denver, Dubai, Frankfurt, Heathrow samt San Francisco. Ingen av de nordiska flygplatserna är handgjorda på det här sättet.

Det skapar en fotorealistisk värld där vi kan välja vilken flygplats vi vill och uppleva marken därunder så som det mångt och mycket ser ut i verkligheten. Något av en välsignelse för oss som saknar allt resande pre-corona.

Till det finns det absurt många inställningsmöjligheter. Vi kan spela med bara tangentbordet och mus om vi så vill, med Xbox-kontrollen men självklart är det bäst med alldeles eget separat Joystick och gas-reglage. Flight Simulator 2020 känner av exakt vilka modeller vi använder och ger oss möjlighet att mappa varje funktion i planet till alla våra si så där hundra olika knappar och spakar. Bara detta tar flera timmar att tänka ut och göra. Vi väljer att bara använda standardinställningarna och då får vi flertal funktioner utplacerade på våra enheter men konstigt nog inte parkeringsbromsen.

Microsoft Flight Simulator Throttle

Vi väljer också absolut enklaste sättet att komma iväg från en flygplats. Inga långa preflights, bara parkeringsbroms, gasa iväg, lyfta nosen och sedan i panik försöka hitta spaken för att dra upp hjulen och efter det vingklaffarna.

Samtidigt som vi tar oss upp i skyn hör vi hur flygledartornet dirigerar flygplan som är på väg ner för landning eller byter radioområde. Detta är mer eller mindre livedata från kommunikationen mellan flygplanen så som den är. Kombinerad all data kan vi hamna i en situation där vi flyger in i ett just nu existerande stormoväder samtidigt som vi hör hur planen i den verkliga världen får information om att undvika det.

Detta är allt som är utlovat, hur är det egentligen?

Var är Kaknästornet?

Efter vi lämnat Arlanda, som vi känner igen så väl i från våra många riktiga start och landningar där, går vi in mot Stockholm stad. Vi ser de lummiga träden, vi ser de fulla motorvägarna och vi ser varenda trafiklösning. Men är inte vägarna lite väl gröna? Det är svårt att se skillnad på en motorväg och en landsväg. Broarna har dock en mörkare grå färg och är tydliga. Vad som är järnväg kan vi knappt se.

In mot Stockholm ser vi vår första point of interest som är Barkarby av någon anledning. Därefter komma Bromma Flygplats. Är det det gamla flygfältet i Barkarby som det syftas på? För inte kan det vara köttbullarna på IKEA?

Tredje PIO är Globen. Som vi kan se från långt håll. Men innan det flyger vi in via Barnhusviken och tycker oss känna igen Bonnier-huset på vänster sida men är det inte lite tillplattat?

Vidare över Stockholm Central och en Centralbro och järnvägsbro som har sjunkit ner i Mälaren. Det är iofs så vi vill ha det men det lär inte hända i verkligheten på hundra år eller så.

Ut mot mäktiga Globen och sedan tillbaka ut över Nacka och havet. Väl in igen noterar vi att vi varken hittar Gröna Lund eller några torn som sticker upp från Vasa-museet. HMS af Chapman har tyvärr sjunkit. Ut över Gärdet spejar vi efter Kaknästornet men det verkar ha jämnats med marken.

Landvetter – Göteborg: Ett Ullevi halvt begravet

Samma upplevelse har vi på väg in till Göteborg från Landvetter. Landskapet är detaljerat och husen flyger bildligt talat förbi. Solen blänker i vattnet och i våra vingar. Solen belyser också det faktum att vi lyckats få virtuella fingeravtryck på vår flygpanel – imponerande detalj!

Microsoft Flight Simulator Fingavtryck

Inne i Göteborg är det mesta sig likt förutom att vi inte lyckats hitta Lilla Bommen, även kallat läppstiftet och Ullevi ser ut att ha fått ett jordskred över sig. Men visst går det att flyga under Älvsborgsbron.

Kastrup – Malmö: Vi efterlyser Turning Torso

Självklart startar vi från Kastrup andra sidan bron, det är det som är Malmös huvudflygplats och vi vill ju passa på att se Köpenhamn och Öresundsbron. Vi möts av ett Köpenhamn precis så vackert som det är i verkligheten men med en betydligt lummigare miljö. Så här många träd är det helt enkelt inte i Danmarks huvudstad. De stora ståtliga byggnaderna så som Köpenhamns Operahus och gamla varvet på Refshaleøen finns med. Vi tycker allt att vi ser Thor Lindholm ta sig en öl nere på Nyhavn vid vår vänstra vinge.

Ut mot havet och Öresundsbron ser vi vindkraftverkparken i all sin glans och sedan kommer i över Saltholm, som inte har ett endaste träd i verkligheten men här har det onekligen växt till sig. Vi närmar oss Öresundsbron och väntar på att datorn skall rendera upp de mäktiga bropelarna men vi får vänta förjäves. Bron ser ut att ha satt sig rejält och i det här spelet kan omöjligt några skepp ta sig under.

Väl framme vid brofästet ser det ut som att en vägfil går rakt ner i havet, det är antagligen järnvägsrälsen som normalfall går under bron som algoritmerna bara slängt ner i sjön.

Det här med de många träden upprepar sig många gånger här i Skåne. Nere i kalkbrottet är det som en regnskog, det skulle nog många botaniker önska men där finns inte i en pinne i normala fall.

Mest komiskt blir det när vi kommer ut mot Ribbersborgsstranden och en träbeklädd ö uppenbara sig. Det är i normala fall ett kallbadhus huserande på en brygga.

Som sann Malmöpatriot uppenbarar sig härefter den riktiga chocken. Var är Turning Torso? Det är Sveriges högsta byggnad och Malmös stolthet här i världen. Helgerån! Hur kan man missat att hantera den manuellt? Har ingen Svensk varit inblandad alls i detta? Ica Maxi finns med i alla fall.

Microsoft Flight Simulator 2020 Turning Torso

Förklaringen till att Turning Torso har plattats till och blivit en låg avlång byggnad på marken kan vi se om vi går in på Bings kartor. Det är så algoritmerna har tolkat byggnaden när vi ser vyn från precis ovan.

Bing Malmö

Därefter lämnar vi de nybyggda kvarteren och åker ut mot arbetarklassen i Husie för att se om vi kan hitta vårt lilla radhus. Mycket riktigt, där är det ju! Det ser ut som det borde, spelet verkar veta att vårt garage är helt satt och bör rivas och har redan gjort det till oss. Grannarnas hus ser ut att blivit uppgraderade av algoritmerna och ser betydligt mer pampiga ut i spelet än i verkligheten.

Slutligen bestämmer vi oss att åka till Lund för att lokalisera domkyrkan, vi navigerar med hjälp av motorvägarna och tar en tur över Staffanstorp för att pika dem över det rådande politiska läget samt kolla in Microsoft kommande datacenter.

Väl i Lund hägrar vi det stora sjukhuset från långt håll men trots två överflygningar hittar vi inte Lunds Domkyrka – sveriges mest besökta kyrka.

Sammanfattning

Microsoft har öppnat upp världen och trots vår detaljstudering av några av sveriges största städer är det naturligtvis så att det här spelet skulle kunna som någon form av det åttonde underverket. Vi pratar om varenda flygplats på planeten, varenda stad, by och väg finns upprenderat. Spelet passar också nybörjaren och den som spelar någon gång ibland och det passar piloten som vill flyga på fritiden.

Vi är säkra på att man kommer fortsätta lägga ner tid på att få detaljerna på plats där det spelar roll och vi får en känsla av att det här kommer leva med oss mycket länge. Notera att betyget är satt som casual player.

Betyg

  • Upplevelse: 4/5
  • Kontroll: 5/5
  • Grafik 5/5
  • Komma igång: 4/5
  • Valuta för pengarna 5/5
    Totalbetyg 4,5/5

Teknikveckan rekommenderar starkt

Systemkrav

  • Operativsystem: Windows 10 (v. 1909)
  • Processor Intel i5-4460, Ryzen 3 1200
  • GPU NVIDIA GTX 770, Radeon RX 570
  • Minne 8 GB RAM, 2 GB VRAM
  • Lagring 150 GB
  • DirectX DirectX 11

Inkluderade flygplan

  • Airbus A320neo
  • Aviat Pitts Special S2S
  • Boeing 747-8
  • Boeing Dreamliner (787-10)
  • Cirrus Aircraft SR22
  • Cub Crafters XCub
  • Daher SOCATA TBM 930
  • Diamond Aircraft DA40 NG
  • Diamond Aircraft DA62
  • Diamond Aircraft DA40-TDI
  • Diamond Aircraft DV20
  • Extra Aircraft 330LT
  • Flight Design CTLS
  • ICON Aircraft ICON A5
  • JMB Aircraft VL-3
  • Pipistrel Virus SW 121
  • Robin Aircraft CAP 10
  • Robin Aircraft DR400 Cadet
  • Textron Aviation Beechcraft Bonanza G36
  • Textron Aviation Beechcraft King Air 350i
  • Textron Aviation Cessna 152
  • Textron Aviation Cessna 172 Skyhawk (G1000)
  • Textron Aviation Cessna 208B Grand Caravan
  • Textron Aviation Cessna Citation CJ4
  • Textron Aviation Beechcraft Baron G58
  • Textron Aviation Cessna 152 Aerobat
  • Textron Aviation Cessna 172 Skyhawk
  • Textron Aviation Cessna Citation Longitude
  • Zlin Aircraft Savage Cub
  • Zlin Aircraft Shock Ultra

Flygplatser som fått mänsklig touch

  • Aspen/Pitkin County Airport (USA)
  • Bugalaga Airstrip (CAMA) (Indonesia)
  • Chagual Airport (Peru)
  • Courchevel Altiport (France)
  • Donegal Airport (Ireland)
  • Entebbe International Airport (Uganda)
  • Cristiano Ronaldo Madeira International Airport (Portugal)
  • Gibraltar International Airport (Gibraltar/UK)
  • Innsbruck Airport (Austria)
  • Los Angeles International Airport (USA)
  • Tenzing-Hillary Airport (Nepal)
  • Nanwalek Airport (USA)
  • John F. Kennedy International Airport (USA)
  • Orlando International Airport (USA)
  • Paris Charles de Gaulle Airport (France)
  • Paro International Airport (Bhutan)
  • Queenstown Airport (New Zealand)
  • Mariscal Sucre International Airport (Ecuador)
  • Rio de Janeiro-Antonio Carlos Jobim/Galeão Int’l Airport (Brazil)
  • Juancho E. Yrausquin Airport (Dutch/Saba)
  • Gustaf lll Airport (France/Saint Barthélemy)
  • Seattle-Tacoma International Airport (USA)
  • Sedona Airport (USA)
  • Sirena Aerodrome (Costa Rica)
  • Stewart Airport (Canada)
  • Sydney Airport (Australia)
  • Telluride Regional Airport (USA)
  • Haneda Airport (Japan)
  • Toncontin International Airport (Honduras)
  • Billy Bishop Toronto City Airport (Canada)
    Kräver Deluxe-paketet
  • Amsterdam Airport Schiphol (Netherlands)
  • Cairo International Airport (Egypt)
  • Cape Town International Airport (South Africa)
  • O’Hare International Airport (USA)
  • Adolfo Suárez Madrid-Barajas Airport (Spain)
    Kräver Premium-paketet
  • Denver International Airport (USA)
  • Dubai International Airport (United Arab Emirates)
  • Frankfurt Airport (Germany)
  • Heathrow Airport (United Kingdom)
  • San Francisco International Airport (USA)

Recensionsexemplar från Microsoft.

Affiliatelänk: Köp Microsoft Flight Simulator 2020 via Webhallen.

2 gillningar

Bra skriven recension. Man blir inte mindre sugen på att skaffa spelet. :slight_smile: Körde Flight simulator 2000 mycket när det begav sig. :slight_smile:

Ett par småfel i artikeln.
Saknas ett r i “Landvette – Göteborg” och sedan är det en youtube-film som inte visas korrekt: https://youtu.be/BPFG9ir5Umw

Tack, fixat!

installerade detta. har bara en logitech extreme 3d pro.
Vad är första flygningrn man gör?
Den man jobbade extra för att få ihop ekonomin för att pensionsförsäkringen (frun) skulle bli klar med sina studier: Mokapu marine station till Honolulu int.
Sjukt hur snyggt det var. jag minns och kände igen kullarna man fick “zikzak” sig mellan för att komma över/genom Kalihi valley vid full last.

5 gillningar

Helt otroligt grymt.

Jaa, om nu Coron fortsätter…:heart_eyes:

Lyckades till slut få igång det igår. Men det känns rätt ostabilt än så länge (inte bara min flygning dårå). Flera krascher plus att det var ett h-e att få den att känna igen min Saitek x52.

Meeeen, det känns värt att investera lite tid i detta. Och kanske en ultrawide :slight_smile:

Jag hade 2-3 krascher precis i början sedan stabiliserade det sig!

aaah, självläkande. Bra där Microsoft

1 gillning

En Dreamliner-pilot kör först en Cessna och sedan en Dreamliner.

Man blir ju sugen på att lära sig alla dessa instrument i dreamlinern

Ja verkligen, en härlig preflight och sedan upp, sätta på autopilot, beställa in en kaffe av ministewert (sonen) och sedan bara chilla. Helt klart bra fredagsunderhållning!

1 gillning

Jag förstod inte konceptet “slow TV” när SVT filmade älgar i naturen, inte heller har jag riktigt förstått storheten med Twitch. Men det här, det här var så avkopplande och intressant att titta på att jag inte kunde slita mig :blush:

Skulle man göra en sådan landning på riktigt så har man inte jobbet kvar.

@Stefan_Sandstrom Är alla starter/landningar manuella idag, inte datorstyrda?

Det och en milehigh clubben är de vanligaste frågorna :slight_smile:
Ja start är 100% manuell. Man använder alltid Autothrottle dock.
Landningar varierar lite beroende på omständigheter, men 9 av 10 om inte mer än så är manuella.

Ok, finns det någon/några specifika anledningar till att låta dessa fortsätta vara manuella? Finns fler fördelar där än med automatik?

för att upprätthålla kunskapen hos flygpersonalen.

1 gillning

Ok, valid reason :slight_smile:

1 gillning

Nästa fråga då - milehigh club :slight_smile:

Medlem? :joy:

1 gillning