Microsoft etablerar datacenter på skånska vischan

Från sajten:
Microsoft etablerar datacenter på skånska vischan | Teknikveckan


image

Microsoft storsatsar på datacenter i Sverige och har utöver Gävle och Sandviken nu köpt mark i Staffanstorp. Ett välmående liten villakommun utanför Malmö.

Ytan som köpts upp är på 120 000 kvadratmeter till en okänd summa pengar. Tidigare köp har dock landat på 269 miljoner kronor.

Enligt den tidigare markägaren skall Microsoft påbörja arbetet direkt.

Via Di Digital.

”Tidigare köp har dock landat på 269 000 miljoner kronor.”

269 miljarder för tidigare köp… Inte billigt att köpa mark i Sverige :wink:

1 gillning

Ingen rabatt där inte :grin:

Jag kan agera mäklare åt Microsoft för en smärre procentuell provision.

1 gillning

Usch för hela er och hela er bekantskapskrets, och deras vänner, och ytliga släktingar, för att inte tala om de ytliga släktingarnas ytliga bekanta!

1 gillning

Peter Arg?

Dumt ställe att ha ett dyrbart datacenter på…

why?

1 gillning

Det undrar jag också…

Edit: dessutom finns skånes bästa ”svennepizza” i Staffanstorp

Rätt nära havsnivån om man säger så :wink:

Är det negativt? :smiley:

Framförallt är det ju dyrare med el här nere, generellt sätt lite elbrist dessvärre.

Tja, kontakta mig 2050 eller så, så vet vi närmare.
Adress: 6" under groundlevel, 18" below waterline:
Email: [email protected]

Resultatet av att lägga ned Barsebäck :face_with_raised_eyebrow:

Det och/eller Svenska kraftnäts haveri.

Amsterdam har klarat sig bra. Tror inte det är någon större fara ur aspekten att etablera ett datacenter där. Dom har nog koll på sånt :smiley:

Bra och bra, just nu ja, men dom har stora bekymmer med hur dom ska lösa problemet. Flytande städer, flytande hus etc etc, ok, men kommer bli dyrt som fan, så bra vet jag inte om man kan kalla det. :wink:

När det blir aktuellt i Staffanstorp så är bog datacenter inaktuella :wink:

Troligen :slight_smile:

Saxat fån Omni:

Landshövdingen i Skåne får uppdrag att fixa elbristen

Regeringen kommer att ge den skånska landshövdingen i uppdrag att ta fram åtgärder som på kort sikt kan hantera den elbrist som regionen hotas av. Det säger energiminister Anders Ygeman (S) till Sydsvenskan. Landshövdingen ska som del i detta samla Handelskammaren, elproducenter, politiker och näringslivet.

– Dessutom för vi diskussioner med lokala elproducenter, som tidigare har sagt sig vilja lägga ner lokal elproduktion, men som nu har öppnat för att driva vidare produktionen med icke fossila drivmedel, säger Ygeman till tidningen.

Både Svenska kraftnät och Eon har varnat för svår elbrist i Skåne i framtiden.

Så elbristen kommer före vattnet :wink: