Ger upp på Home Assistant för tredje gången, är inte tillräckligt smart, får bli Smartthings isället men där får jag inte in mina Mi/Aqara-prylar.
400:- plus ev frakt.
1 st Hub
1 st Knapp
1 st Röselsesensor
1 st Vibrationssensor
2 st dörr/fönstersensor
Nyfiken på vad som inte är tillräckligt smart med Home Assistant?
Jag, det är jag som tycker det är för svårt. 
1 gillning
Haha då förstår jag! Ja det är lite att lära sig och tar oändligt med timmar om man djupdyker lite i funktioner 
Läste det också som att HA inte var smart nog. Var sekunder från att gå rage attack…
Men om man ska vara lite allvarlig i det så förstår jag för HA är fan bökigt att sätta sig in i från början. Minns när jag började för många år sedan att jag bara blev irriterad innan man fick den där “ahaaaa” grejen
1 gillning
Helt enig med dig.
Jag håller på att installera Ubuntu nu på min NUC och ska migrera över till den istället för min RPi 4. Ska bli kul att se hur det rullar på. Inte för att jag har haft problem med RPi4 men lika bra att köra på lite bättre hårdvara. 
Först strulade RPI3an, hittade en gammal NUC, fick igång det på den, men då funkade inte Zigbee-stickan, fast den funkade på min vanliga dator. Tröttande lite då.
Hade sedan tidigare en SmartThings-hub så körde igång den istället nu.
Slutade köra på HA Pi för några år sedan. Mycket för Pi äter SD kort. och eftersom jag kör Virtualbox i HA(High Availability) läge så har jag haft ETT avbrott i HA sedan jag rullade igång denna.
2 gillningar
Jag tror (förmindel) att det bästa resultatet med HA är om du använder det endast som en automatiserings verktyg mot andra devicer. Vi tex har endast Hue utrustning hos oss och använder hue bryggor.
Jag inbillar mig att zigbee stickor och sådant kommer rappla.
Se det som HA gör din hemautamtisering på en ny nivå.
Sedan tycker jag google home routines har kommit sjukt långt så jag har flyttat många funktioner från HA till GH Routines.