Mi Smart Gateway Hub på EU-server

Från sajten:
image

Den rekordbilliga Mi Smart Gateway Hub fungerar nu för oss alla.

Tidigare i år släpptes en uppdaterad version av Mijia Hub under namnet Mi Smart Gateway Hub och med denna flertalet nyheter. Nackdelen här var att du enbart kunde ansluta denna till Xiaomis kinesiska server vilket ju krånglar till det beroende på vilka produkter du avser att ansluta till den. Nu har dock en uppdatering släppts som gör det möjligt att ansluta Mi Smart Gateway Hub till andra servers såsom EU, UK samt US.

Mi Smart Gateway Hub White

Mi Smart Gateway Hub skiljer sig från den tidigare Mijia Hub på olika sätt:

  • Stöder protokollet Zigbee 3.0
  • Fungerar som Bluetooth Mesh Gateway
  • Enklare att placera då den inte ansluts till vägguttaget

Det finns dock ingen inbyggd belysning som i den äldre. Stöd för Bluetooth-produkter är riktigt bra och du kan då ansluta de populära temperatursensorerna med display (Mi Temperatur & Fuktsensor) och nå dessa utanför din blåtandsräckvidd. Att denna funktionella gateway sedan kostar från ca 250 kronor och uppåt är också positivt. Vill du läsa mer om vad Mi Smart Gateway klarar av finns en stor genomgång här.

Källa: HomeKit News

Jag har både den och Aqara-huben. Nån fördel med att använda den istället för Aqaran? Just nu ligger den bara i en låda.

Har du mycket blåtand prylar ifrån Xiaomi? Den funkar ju även som en gateway för blåtand. Annars är den rätt ointressant om man redan har aqara. Den har längre räckvidd och kan ha mer prylar inkopplade till sig.

Vilken ska man köpa om man har ingen och vill ha lite sensorer i huset?

Klarar du dig utan säkerhetssystemet som finns i tex aqara huben. Och inte behöver lampan i den huben. Ja då kan du köpa denna som skrivs om i artikeln.

Använder Även min högtalare i Aqaran som ringklocka.

Är det internetsäkerheten som du menar?

Jag menar säkerhetssystemet som finns i aqara huben.

Hur är det med Home Assistant. Går den här hubben att få in där enkelt?