Mi Robot Vacuum Mop Pro med laser gör rent i ditt hem

Från sajten:
image

Xiaomi och dess systerföretag har levererat flera varianter av robotdammsugare. Under varumärket Mi har det dykt upp olika och vi har nu testat Mi Robot Vacuum Mop Pro.

Just robotdammsugaren har blivit omåttligt populära nu då många arbetar hemifrån och vill ha rent i huset med minsta möjliga ansträngning. Perfekt då med en dammsugare som fixar rent golven medan du själv sitter i Teams-möte eller är på arbetet. Eller varför inte när du tar en långpromenad med familjen och sedan kommer hem till ett golv som nyligen dammsugits?

Förpackning & innehåll

Det första jag lägger märke till är att Xiaomi frångått sin klassiskt vita design på förpackningarna. Nu är det en enklare brun kartong som följer den trend vi ser hos fler och fler tillverkare inom hemelektronik just nu. Avskalat men framförallt en minskning av antalet tryckfärger till förmån för miljön. För egen del tycker jag det är helt okej, kartongen åker i bästa fall upp på vinden och i många fall direkt till återvinning.

Mi Robot Vacuum Mop Pro

Allting i lådan är bra och smidigt förpackat och tar inte mer plats än nödvändigt. Det märks att företagen i dag optimerar sina produktförpackningar och borta är den tid då du fick med en massa luft och extra emballage tillsammans med produkten. Detta är något vi kommer att se mer och mer av hos alla då kraven på hållbarhetstänket ökar i alla organisationer. Bra!

Mi Robot Vacuum Mop Pro

I förpackningen finns en hel del tillbehör med förutom själva robotdammsugaren. Förutom själva robotdammsugaren medföljer en betydligt mindre laddstation jämfört med vad vi sett tidigare. Borta är den större plattan som brukar sticka ut nertill, nu har vi istället en enhet med två större kontaktytor för laddningen. Anslutning sker via en strömadapter med kabel som ansluts till laddstationen. Dessutom medföljer två sidoborstar, två mopptrasor, en moppdel, en manual, och ett rengöringsverktyg.

En stor skillnad med denna robotdammsugare är att istället för att fylla på vatten i den moppdelen så görs detta i en kombinerad vattentank/dammbehållare. Så, utöver den vanliga dammbehållaren medföljer även denna kombinerade behållare vilket innebär att varje gång du ska moppa golvet med din robotdammsugare behöver du skifta behållare. Å andra sidan, om du aldrig tänker moppa så låter du bara den vanliga behållaren sitta kvar i dammsugaren.

Jämfört med t ex Mi Robot Vacuum Mop där du bara fyller på vatten i moppdelen så behöver du alltså göra ytterligare ett moment här utöver att bara fästa moppdelen. Lite bakåtsträvande kan tyckas…

Användning & funktioner

Installation av robotdammsugaren görs direkt i Mi Home-appen och det är inga konstigheter här. Tydliga instruktioner i appen vägleder dig genom de olika stegen för att installera dammsugaren till ditt wifi-nätverk.

Mi Robot Vacuum Mop Pro

Mi Robot Vacuum Mop Pro kommer med det nya LDS-lasersystemet som med sin uppgraderade algoritm är snabbare, ger högre noggrannhet och dessutom kan scanna längre avstånd än tidigare. Jag märker direkt vid första körningen att den navigerar betydligt bättre och mer försiktigt än de andra två modellerna från Xiaomi som jag testat. Den kör inte in i allt som t ex Essential-modellen gör utan här smygs det fram försiktigt mellan möblerna. Enligt uppgift ska den hantera komplicerade omgivningar bättre vilket jag är benägen att hålla med om.

Mi Robot Vacuum Mop Pro

På sidan här ser vi tydligt laddningskontakterna som på andra modeller funnits på undersidan av robotdammsugaren. Vilket som är bäst kan jag inte direkt uttala mig om men ett stort plus är ju att laddstationen är betydligt mindre nu vilket är bra om du har den synlig i ditt hem. En sak jag dock märkt vid ett par tillfälle är att under dammsugning så kan den stöta vid laddstationen som då kommer ur position. Detta blir problematiskt när den ska hitta tillbaka till laddstationen och dammsugaren tenderar då till att yra runt lite och hittade rätt först när jag vridit tillbaka laddstationen i rätt position.

Mi Robot Vacuum Mop Pro

Så här ser det ut när du öppnar locket på Mi Robot Vacuum Mop Pro. Centrerat i mitten finns dammbehållaren som är enkel att ta i och ur. Det är också denna som byts ut när du ska moppa golvet. Hela konstruktionen är smidig utan en massa detaljer som kan samla smuts, även om det är under locket vilket är bra.

Mi Robot Vacuum Mop Pro

En smart detalj är att rengöringsverktyget nu kan klämmas fast under locket så slut med att fundera över var du lagt detta. Perfekt tycker jag när det är dags att reda ut härvan av hår som snurras upp kring borstarna undertill. Liten detalj men ack så smart faktiskt. Mycket ligger ju som bekant i detaljerna.

Xiaomi Home-appen

Är du en van användare av Xiaomi Home-appen så är det enkelt att navigera runt i menyerna som tillhör dammsugaren. Du ser direkt total yta som dammsugs, hur lång tid det tog samt batteristatus. Undertill finns kartan och därefter finner du val för att starta dammsugning, inställningar för om det är dammsugning, dammsugning och moppning eller bara moppning. Välj vilken effekt du vill använda; Silent, Standard, Medium och Turbo – allt beroende på hur smutsigt du tycker det är. Jag har genom testet provat olika inställningar här men för min del räcker standard långt om du kör dammsugaren ett par gånger i veckan. Längst ner finner du också inställningen för mängden vatten som ska användas vid moppningen; “Low”, “Medium” och “High”. Personligen tycker jag att “Medium” räcker bra då “High” släpper ut lite väl mycket vatten på golvet.

Har du områden i hemmet som inte ska dammsugas så fixar du detta enkelt via no-go zoner eller virtuella väggar i appen. Fungerar utmärkt då jag inte vill att robotdammsugaren ska upp och moppa på min matta invid soffan. Faktum är att om du har mattor i ditt hem så bör du sätta upp undantag här för när du moppar så undviker du att mattan blir fuktig men också att slitaget på moppen minskar.

Xiaomi Home appen

När robotdammsugaren kört ett par vändor i ditt hem kan du se kartan över ditt hem i appen. Allting mappas upp ganska exakt måste jag erkänna och du kan sedan slå ihop eller dela rum. Namnge rummen om du känner för det vilket är bra vid röststyrning, t ex “Dammsug köket” för som med andra robotdammsugare från Xiaomi så har denna stöd för Google Assistent. Du kan också editera kartan och rummen i efterhand om du tycker att något bör justeras.

I appens menyer finns sedan än mängd olika val som du kan anpassa dammsugningen kring. Givetvis har du historik och det går självklart att schemalägga dammsugningen också på fasta tider vilket kan vara bra om du sticker iväg hemifrån och vill ha det lite snyggt när du kommer hem om dagarna. Kommandona från dammsugaren kan vara informativa men personligen missar jag oftast vad som ropas ut så dessa tillför inte så mycket tycker jag.

Precis som med Mi Robot Vacuum Mop kan du fjärrstyra dammsugaren i appen om du råkat spilla ut något på golvet. Det är smart och praktiskt att kunna köra iväg dammsugaren och direkt bli av med smutsen på just det utsatta stället om du inte känner för att dra igång en hel dammsugning.

Tekniska specifikationer Mi Robot Vacuum Mop Pro:

  • Navigation: LDS+SLAM
  • Vattentank: 200-550 ml
  • Dammbehållare: 550 ml
  • Batterikapacitet: 3200 mAh
  • Antal borstar: 1 st
  • Sugkraft: 2100 Pa
  • Batteritid: 110 min
  • Virtuella väggar: Ja
  • Arbetsyta: 140 kvm
  • Rumsindelning: Ja
  • Namnge rum: Ja
  • Moppfunktion: Ja
  • Detektering av vattentank: Ja
  • Moppa ej zoner: Ja
  • Antal sensorer: 12 st
  • Smart Top-up*: Ja
  • Ljudnivå: 58 dB
  • Kabelsamlare i laddstationen: Ja
  • Tröskelhöjd: 20 mm
  • Google Assistent: Ja
  • Amazon Alexa: Ja
  • Mått: 35 cm
  • Höjd: 9,5 cm
  • Vikt: 3,5 kg

* Kan återvända till laddaren och ladda upp batteriet så pass mycket att dammsugningen kan avslutas.

Sammanfattning

Jag har tidigare testat både Mi Robot Vacuum Mop samt Mi Robot Vacuum Mop Essential vilket är det jag har att jämföra med. Just denna, Mi Robot Vacuum Mop Pro går lätt segrande ur en jämförelse med de andra två, mycket tack vare bättre navigering och tydligare mappning i appen. Fler funktioner såklart jämfört med de andra modellerna vilket gör att du får väldigt mycket robotdammsugare för pengarna. Det märks verkligen att den inbyggda LDS-lasern för navigering är ett lyft och den tar sig fram smidigt i hemmet. Den har även 12 stycken inbyggda sensorer som säkerställer att den inte kör över trappkanter, något jag dock inte kunnat testa då jag har en helt plan bottenvåning men det är bra att känna till.

Ljudnivån är okej, bäst är ju om du inte vistas i samma rum eller ens är hemma när den gör sitt jobb. Då jag arbetar hemifrån på ovanvåningen så brukar jag köra dammsugaren som är installerad på bottenvåningen när jag ändå sitter i något möte, då märks den knappt av. Det här med moppning är ju en funktion som är bättre på pappret än i verkliga livet. Ja, den moppar golvet men jag kan fortfarande inte jämställa det med vanlig manuell moppning där du aktivt svabbar av golvet. Även om denna robotdammsugare sägs ha en anpassad ruttplanering vid våttorkning som ska simulera moppning för hand så upplever jag det mest som att den fuktar golvet och får med sig lite dammrester på vägen. Det är okej men inte mycket mer.

Jag har inga högre trösklar i hemmet men den ska klara av 2 cm höga sådan vilket är normalt för de flesta dammsugare på marknaden. Inga problem att dammsuga mattor heller och såväl stolsben som bordsben undviks på ett smidigt sätt.

En sak jag noterat med denna svarta robotdammsugare om jag jämför med de vita jag testat innan är att den ser snabbt dammig ut. Kan vara en petitess såklart och inget som påverkar funktionaliteten men du får torka av den lite oftare så att den inte ser grå ut efter ett tag. Känns lite som att den svarta ytan “suger” åt sig dammet lite mer än en vit version, detta blir även lite mer påtagligt kring sidorna av dammsugaren.

Överlag tycker jag att Mi Robot Vacuum Mop Pro är en kompetent robotdammsugare som gör mycket för pengarna. Många funktioner och inställningsmöjligheter vilket gör att jag enkelt kan rekommendera denna robotdammsugare.

Plus

  • Bra navigering
  • Rumsindelning
  • Virtuella väggar
  • Priset

Minus

  • Separat damm/vattenbehållare

Betyg 4,5/5

Teknikveckan rekommenderar starkt

1 gillning

Bra recension! Men vad kostar den då?

1 gillning

Glöms rätt ofta i recensionerna här har jag för mig, men den kostar 2490:-. :slight_smile:

Har den vita och den samlar på sig lika mycket damm. Kanske laddas statiskt eller ngt sånt när den far runt

Jag kollade upp det precis efter jag kommenterat, men mest för att poängtera att priset saknades :slight_smile:

Vill man köra med moppen så bör man välja en annan, väldigt lätt få in vatten eller fukt i damm-behållaren och den kladdar igen.

1 gillning

Funderar över Pro

Vilken skulle ni välja och varför?