Mi Light Detection Sensor fixar lite lux i hemmet

Från sajten:
image

Ljussensorn från Xiaomi har varit tillgänglig ett tag via kinesiska återförsäljare och nu är den snart tillgänglig här i Sverige. Mi Light Detection Sensor har dykt upp på Mistore.se men listas just nu som “Tillfälligt slut”.

Mi Light Detection Sensor är en ljussensor som kan trigga att något händer baserat på ljusstyrkan i ditt hem. När ett visst värde nås kan belysningen tändas eller släckas. Visst kan man automatisera på solnedgång eller soluppgång men här blir spannet ofta lite större och inte ner på den faktiska miljön där du kanske befinner dig. Med en ljussensor inne i ett rum kan du ställa in ett värde så att en prydnadslampa tänds när det blir tillräckligt mörkt.

Sensorn är relativt liten och lättplacerad så du kan fästa den på väggen, lägga den på en möbel eller fästa den i taket så att den kan aktiveras på det sätt du vill. Via Xiaomi Home-appen kan du få fram statistik över dina mätvärden om du så önskar.

Mi Light Detection Sensor

Tekniska specifikationer Mi Light Detection Sensor

  • Modell: YTC4043GL
  • Mått: 40 x 40 x 12 mm
  • Detektionsintervall: 0~83,000 Lux
  • Batteri: CR2450
  • Arbetstemperatur: -10° – 50°
  • Luftfuktighet vid drift: 0–95% RH, icke-kondenserande
  • Protokoll: Zigbee 3.0

Ska du köpa en och hur tänker du använda den i ditt smarta hem?

Källa: Mistore.se

HomeKit? Vad är alternativen? Har också upptäckt att ställa in på soluppgång och solnedgång inte är helt optimalt.

Kört denna ganska länge nu och den fungerar otroligt bra. Rekommenderas!

Där finns ju ett alternativ också, som kan vara mer prisvärt för vissa - Hue Motion Sensor.

I den får man termometer, ljusmätare och rörelsesensor i samma produkt.

Aqara motion sensor är ju också ett alternativ, rörelsesensor och ljussensor i ett.

Men det är ju ganska taskigt när vi här i norr inte har någon soluppgång

Jag har en Hue Motion Sensor och försöker att ställa in automationen släck över 20 lux och tänd under 20lux. Jag har använt mig av Home+ men jag får inte till det. Har ni något tips?

Absolut @Martin_Ericson

Se bifogad bild :

Jag har läst någon annanstans att ljussensor ej kan användas som trigger utan endast rörelse. Stämmer det? Vill kunna få lampor att tända så fort lux understiger 20 om någon är hemma oavsett tid på dygnet eller rörelse i rummet.

En del fungerar så men denna uppdaterar lux-värdet vid förändring av ljuset.

Triggern ligger ju i HomeKit som hela tiden avläser värdet.

Jag köpte denna och fick hem den i dag. Vilken inställning på lux har ni när den tänds och släcks?
Och vart har ni den placerad?