Mi Home-appen?

Hej bubblan!

Har aldrig ägt något av Xiaomi tidigare men inspirerad av @Randomdude så tittade jag på luftfuktaren och vill slå till.

Men min bild är att appen ringer hem mycket. Undrar därför hur ni som har Xiaomi-produkter har för setup. Jag tänker i så fall sätta upp produkten på ett gästnätverk och sedan stänga av internetåtkomst. Viktigaste frågan är därför att kunna stänga av åtkomsten, men kommer appen funka ändå?

Funderade också på att köpa till en ” Mi Temperatur och Fuktsensor 2” eller andra IOT-prylar. Undrar dock om de helt lever på BT-koppling med telefon? Går de att använda utan uppkoppling? Vill helst ej para.

Tack på förhand!

1 gillning

Om uppkoppling är ett problem tänker jag att det är bättre på att satsa på en luftfuktare som inte är uppkopplad :slight_smile:

Kör mina IoT-prylar på ett eget VLAN och eget WiFi som inte har åtkomst till övriga nätverket, däremot till internet. Fungerar bra. Har i Xiaomi-väg en Roborock-dammsugare samt ett antal Aqara-sensorer (utan Aqara-hub, kör zigbee2mqtt i HA).

Esse har ju en poäng annars. :slight_smile:

1 gillning

Ja absolut att det går att skippa. Men planerar också inköp av Roborock och det verkar ju inte finnas något vettigt eller rimligt alternativ. @marges setup verkar rimligt. Kör du ett separat SSID eller också egen router/AP? Testat stänga av internetåtkomst helt? Vill ju tex inte att kamera i S6 maxv skulle vara tillgänglig utifrån.

Men jag antar att det borde gå sätta igång inställningarna för roboten, typ schema och dyl. och sedan ta bort Wi-Fi-inställningar. Och sen använda knapparna på enheten för att sätta igång manuellt de gångerna det behövs.

Utgick från denna guide när jag konfigurerade mitt nätverk för IoT, har rullat på i flera år sedan dess så det kanske finns bättre eller mer uppdaterade varianter numer:
Rob Pickering: Ubiquiti - Configure micro-segmentation for IoT devices

1 gillning

Snyggt! Tack!