MGS5 EV lanseras i vår - ersätter ZS EV

Från sajten:
image

På sin hemsida har MG nu teasat att deras MGS5 EV kommer till Sverige i vår och blir ersättaren till ZS EV.

MG har blivit en allt vanligare syn på svenska vägar efter att de slog sig in på marknaden med konkurrenskraftiga leasingpriser. Nu är det snart dags för ersättaren till ZS EV – MGS5 EV och MG har bekräftat att lanseringen sker nu i vår. Den lite mindre SUV:en blir en utmanare till bilar som Kia EV3 och Skoda Elroq. Modellen visades upp i Kina förra året, och MG ska ha satsat på att bilen ska kännas och vara mer premium.

Interiören ska ge en känsla av minimalism, med en stor skärm och en generellt mer påkostad känsla än tidigare MG-modeller. Den ska vara längre, bredare och lägre än ZS EV, men några exakta specifikationer finns ännu inte. Vad den kommer att kosta återstår också att se, men mer information lär dyka upp snart.

Källa: MG

Galleri

Det är fortfarande en MG, lite som att man ville ha en iPhone 16 Pro Max, men fick hålla tillgodo med en Samsung A55 istället. Det skaver.

ser ju ut som lynk hållet , tänk om lynken hade fått dom där lamporna istället för de dom har nu , då hade den varit topp , but still it’s a’n mg…

Beror väl på om de har fått till tekniken den här gången. Bilar som toppar 90 med kallt batteri känns inte så intressant :smirk:

Ser ju mer ut som en Hyundai Kona.

Jadu, toppar 90 var väl lite att ta i. Går bilen bara 140-150 max skulle man klara sig gott och väl på svenska vägar. Däremot en accelration på 10+ sekunder är inte acceptabelt i en elbil.

Har för mig att vi bilägare nämnde någon Mg som hade problem med farten vintertid innan batteriet fick upp värmen.

Håller inte alls med, det finns en marknad för "trötta" elbilar som inte gör 0-100 på 4 sekunder. Elbilar är för kraftfulla idag i mitt tycke, bara för att man vill ha AWD ska det helt plötsligt vara "Peroformance" och göra 0-100 på 3,8 sekunder i en 2,5t tung SUV - helt galet egentligen.

Bra med bilar som är mer nedtonade :slight_smile:

Hade samma problem i min Mustang Mach-E en vinter.

6 gillningar

Det är ju just instant torque som gör elbilar så roliga att köra. Sen om den gör 0-100 på 2 sekunder eller 6 sekunder är ointressant, men när det börjar bli över 10 sekunder så är den ju lika slö som en fossilbil, då är halva tjusningen borta för min del.

Jag har aldrig upplevt nån effektbegränsning med min mustang, men jag parkerar ju i varmgarage, ytterst sällan jag gör en riktig kallstart.

Fast instant torque har man ju ändå, även om bilen tar 10 sekunder upp till 100. De flesta elbilar är ju rappa upp till 40-50 och känns oftast mer på än en fossilbil i städerna, där bilar av dessa slaget antagligen går mest. Att behöva göra bilarna dyrare för att de ska ha en snabb tid upp till 100 i alla bilar tycker jag är onödigt. För oss som tycker det är viktigt finns det andra bilar, vi behöver inte köpa en MGS5 :slight_smile:

2 gillningar

Sant, sen skulle man inte vilja ha en MG av andra anledningar. Generellt har de ju haft dålig mjukvara, långsam laddning, ingen förvärmning etc. Sen har iallafall de jag har haft "förmånen" att åka med i varit riktiga plasthinkar på insidan. Men det kanske har blivit bättre på senaste modellerna?

Nja bättre vet jag inte om jag slulle säga. Vill dock protestera mot laddning och förvärmning som MG faktiskt har på sina bilar :slight_smile: MG4, som MGS5 ska bygga på, är faktiskt en helt okej elbil just elbilsmässigt med laddning på 10-80% på 27 minuter (även vintertid, jag har testat), snål och faktiskt rätt kul att köra för priset. Men mjukvara och kvalité är ju inget man ska prioritera om man vill ha en :slight_smile:

Men jag förstår varför man köper den, en bruksbil som inte kostar över en halv miljon som ändå erbjuder lite lullul :slight_smile:

6 gillningar

Intressant!
Jag har en ZS idag och den har varit jättebra i de 9000 mil jag kört.
Stabil trygg kärra som går att lita på. All utrustning finns (och fungerar) från början utan massa uppdateringar, mobil som nyckel helt OK app och manuell batterivärme. Och högre toppfart än en Volvo eller Polestar :wink:

Har dom bara fixat den hopplösa HVAC anläggningen och höjt dragvikten en smula samtidigt som dom behåller priset blir den svårslagen.

3 gillningar

Kul att höra att du är nöjd!

Där är du ute och cyklar.


Jaha deras 170km/h gräns är borta, då vart det ju skillnad. Men Zs gör 184, det gjorde den på Autobahn när jag var där :slightly_smiling_face: