Threads

Från sajten:
image

Metas nya tjänst sägs använda befintliga Instagram-konton och har likheter med både Twitter och Instagram i designen.

Sedan Elon Musk köpte Twitter förra året har användarna spenderat mindre tid på plattformen. Men efterfrågan på liknande plattformar är fortfarande hög vilket både Mastodon och Bluesky är ett kvitto på. Meta har sedan ett tag tillbaka ryktas utveckla en egen plattform för att konkurrera med just Twitter. Efter månader av spekulationer så finns det äntligen lite detaljer som stöder ryktena enligt marknadsföringsexperten för digital media – Lia Haberman.

Based on a (somewhat blurry) example I got, Meta's new app looks a lot like Twitter.

So, could this take over all the Twitter screenshots we've been seeing on the Feed lately? Maybe.

It’s impossible to predict how audiences will respond but this could be an alternative. pic.twitter.com/xgQa1kUjCl

— Lia Haberman (@liahaberman) May 19, 2023

Appen förväntas tillåta textinlägg på upp till 500 tecken med möjligheten att bifoga länkar, foton och korta videos. Meta sägs ha ha haft möten med influencers och innehållsskapare för att diskutera plattformen och arbetar även på att integrera plattformen med andra tjänster som exempelvis Mastodon. Lanseringen av Metas nya tjänst kan ske redan i slutet av juni. Det ska bli spännande att se hur Elon Musk reagerar på en ny konkurrent från Meta.

Via: Engadget

Från sajten:
image

Det ryktas nu att Metas nya plattform Threads släpps lägligt nog när Twitter börjar tappa aktiva användare.

Twitter har haft en jobbig vecka sedan Elon Musk begränsat antal tweets som går att läsa per dag och krävt inloggning för att ens kunna se tweets. Twitters rival Bluesky har fått stoppa nya konton eftersom trycket blivit för högt när användare letar sig från Twitter.

Det här verkar inte ha undgått Facebook och Instagram-ägaren Meta som ser ut att släppa deras senaste plattform Threads på torsdag. Tidigare ryktades det att Threads skulle släppas i juni men Meta kanske avvaktade och finpolerade de sista detaljerna till just rätt tillfälle.

Via: Reuters

1 gillning

Ja så mycket turbulens det har varit kring Twitter så känns det bra med en konkurrent.

Känns inte så bra, va? :grimacing:

Fast om du redan har Instagram (som du visar) så lär det väl inte bli så mycket sämre med Thread.

Det ska dock erkännas att det känns tveksamt. Jag blev nyfiken och kollade upp WhatsApp och den är åtminstone mer återhållsam. Fast både Messenger och FB har samma långa lista som Instagram

Alltså… Health & Fitness, vad ska de använda den informationen till?

Jämför med Ivory (Mastodon)

2 gillningar

Det är Thread jag visar. Den är utvecklad av Instagram och finns redan på amerikanska App Store.

1 gillning

Aha. Tittade bara på svenska oxh hittade inte

3 gillningar

Threads kommer inte till EU, pga orsaker. :stuck_out_tongue:

Han skriver mycket som vanligt

Jag gillar ofta hans kommentarer men drakoniskt dataskydd för konsumenterna….

Högst rimligt skydd i mina ögon

1 gillning

Vet inte varför han är så vänligt inställd till Instagram och deras produkter. Han brukar gå rätt hårt fram mot Meta och Facebook annars.

1 gillning

Sugen på att testa Threads. Tror det kan bli en bra konkurrent till Twitter.
Har man redan Instagram och Facebook så är man ju redan i deras grepp.:sunglasses:

1 gillning

Både Facebook och Instagram är ju bedrövliga upplevelser där man ser fler inlägg från konton man inte följer än från vänner.

Har du ens Instagram?

Kikade på Threads från mitt amerikanska App Store-konto. Verkar vara helt översatt till svenska så de är redo för lansering när de kommit överens med EU.

Ja, jag följer fem konton men om jag öppnar appen får jag se massor av annat så jag gav upp.