Meta satsar vidare på smarta glasögon och köper företaget Luxexcel

Från sajten:
image

Luxexcel är ett företag som arbetar med smarta, receptbelagda glasögon. Nu köps företaget upp av Meta som stärker sin satsning på smarta glasögon.

Nederländska företaget Luxexcel som grundades 2009 köps upp av Meta som fortsätter sin satsning på smarta glasögon. Luxexcel har utvecklad en teknik där de kan 3D-printa receptbelagda glasögonlinser och samtidigt integrera smart teknik i dessa.

Meta har sedan tidigare ett samarbete med Ray-Ban där de smarta glasögonen kan ta bilder och videoklipp samt ringa samtal via WhatsApp eller Facebook.

Kommer smarta glasögon att bli en del av vår vardag?

Källa: Techcrunch

Nä det tror jag definitivt inte.

Enda som kan få glasögon att bli coola är väl Apple, och de verkar ju inte direkt prioritera sina glasögon när nu 2026 är analytikers gissningar [Apple’s AR glasses could slip to 2026, says analyst | Tom's Guide].

Men jag tror ändå Metas aktie kommer kommer gå mycket bättre 2023 än 2022 nu när de börjat kicka ut folk. Mycket lägre utgifter helt plötsligt. Men jag tror också att deras VR-avdelning kommer fortsätta vara som ett svart hål som slukar pengar.

Känns lite som 3Dtv som skulle bli en stor grej:

Jag tror smarta glasögon kan bli en nischad teknik med vissa användningsområden. Simulering för militären, flyg och liknande. Men att det blir en massmarknad för allmänheten tror jag inte på. Inte de närmaste åren i alla fall.

1 gillning

Jag håller ändå öppet för att det kan bli en cool grej. Men lite svårt att veta om människa och maskin kommer fungera ihop här. Känns som att när man behöver få upp saker i glasögonen är när man samtidigt inte bör få upp dem. Typ ute och går eller kör bil. Gå är väl en sak, men att bli distraherad i fel situation är inte bra, även om man bara går.

Är inte det operativa ordet här "smart"? Vi har massor med teknik runt om oss som ska vara smart men som jag sällan upplever är det. Smarta högtalare, lampor, klockor, assistenter... Man kan skapa automatiseringar, koppla ihop grejer med varandra och styra med rösten, men speciellt smarta är dom ju inte. För mig innebär smart att våra prylar är långt mycket bättre på att förutsäga vad vi behöver just nu och det närmaste jag kommer det är "Siri Suggestions" på iPhone typ...

Det sagt, som livslång glasögonbärare skulle jag gärna utnyttja 'skärmarna' jag iallafall har framför ögonen till mer.

2 gillningar

Det fins fler som undrar vart de smarta glasögonen tog vägen. Varför är vi inte längre fram och vad behövs för att det skall bli smart?

Microsoft har även de sina HoloLens:
https://www.microsoft.com/en-us/hololens

Men det har varit rätt tyst om satsningen på senare tid.
Osäkert om det blir en HoloLens 3: