Meta bötfälls med 405 miljoner Euro för att inte ha nått upp till kraven på integritetsinställningar för barn på Instagram.
Det är den irländska dataskyddsmyndigheten (DPC) som bötfällt Meta på miljardsumman. Detta då Instagram inte ska ha nått upp till alla krav från GDPR-lagen med hänvisning till barns integritetsskydd.
DPC ska ha börjat utreda Instagram efter att det blev känt att det fanns företagskonton drivna av barn vilket gör att bilder, telefonnummer och e-postadresser blev offentligt för alla användare – oavsett ålder. I utredningen ska det också ha visat sig att när vanliga konton skapades av minderåriga på Instagram blev även de automatiskt offentliga på plattformen.
Meta svarade med att utredningen av DPC bygger på gamla inställningar som de ska ha ändrat på för över ett år sedan. De ska sedan dess även ha sett till att konton som skapas av minderåriga automatiskt blir dolda för alla utom godkända vänner. Boten på 405 miljoner Euro (ungefär 4,3 miljarder kronor) är den näst högsta sedan GDPR-lagen trädde i kraft.
Jag menar inte att folk ska sluta med Meta och deras tjänster om dom inte vill. Är man bekväm med att dom samlar in allt du gör, surfar på m.m. och även vet om det! Så gör det inget! Man ska dock tänka på att även om du inte är på t.ex Facebook så vet dom vilka sajter du surfar på. Många sajter stoppar in kod och iframes tyvärr.
Jag anser det mycket relevantare att de kan erbjuda mej rätt utbud reklam osv än att jag får upp en massa ointressant som försämrar min upplevelse.
Vill någon veta vad jag gör, var jag surfar, när, osv så får de gärna göra det.
Ser uppriktigt inte vad problemet är, men jag lever i min bubbla och andra i sina bubblor (pun intended).
Hehe, vi är lite olika du och jag! Jag är riktigt privatlagd av mig
Jag förstår hur du tänker också! Jag kan också se vad dom kan göra med all data dom samlar. Så det bästa är att vara försiktig med den. Är den ute på nätet får du inte bort den lätt.
Absolut är det så, men det beror ganska långt vilka sidor man surfar på och vad man godkänner och inte. Det betyder inte att jag är vårdslös och inte har läget på koll. Vågar påstå att jag har mer medvetenhet om hur det fungerar och vad man skall undvika än en snittperson.
Det är nästan omöjligt att undvika att företag samlar data, i alla fall om du vill leva ett något sånär normalt liv.
Vill man leva ett privatliv på nätet kostar det tyvärr lite, och man får välja bort en hel del. Men inte så svårt att även ha ett privatare liv på nätet heller. Men man får som sagt välja bort lite, och det är inte alla bekväma med.
Jag brukar säga att ha ingen riktig identitet på nätet så är all data kass om dig. Det är dock väldigt svårt idag då allt kräver mobilnummer, e-post och konton m.m. Lite så dom får din riktiga identitet.