Messenger får funktioner som påminner om Discord

Från sajten:
image

I takt med att användarnas engagemang minskar testar Meta allt fler nya saker. Nu senast något nytt i messengerappen som liknad Discord.

Inte allt för sällan är de nya funktionerna som Meta testar redan något annat företags huvudfunktion. Ja vi tittar på Reels på Instagram som är direkt hämtat från TikTok.

Det senaste tilltaget från Meta är en Discordfunktion i messenger-appen, ämnesbaserade diskussionsgrupper. Meta kallar funktionen för “Community chats”. Social Media Today liknar det vid att facebookgrupperna har flyttat in i messenger-appen. Enligt Meta är Community chats en blandning mellan facebookgrupper och messenger. Istället för att sitta och vänta på att någon ska kommentera senaste inlägget i en grupp ska konversationerna enkelt flyta på och folk ska kunna respondera ögonblickligen.

Communitychattar låter människor få en djupare kontakt med gemenskaper i realtid kring de ämnen de bryr sig om i flera format, inklusive text, ljud och video. Upplevelsen blandar sömlöst Messenger- och Facebook-grupper så att människor kan ansluta när, var och hur de vill. Administratörer kan nu starta en konversation om ett ämne och få svar ögonblickligen istället för att vänta på att andra ska kommentera ett inlägg.

En community chat ska även gå att organisera i olika kategorier så att deltagarna/medlemmarna enklare ska hitta bland allt som annars blandas friskt i facebookgrupperna.

Och i stället för att navigera i flera ämnen i en enda Messenger-gruppchatt, kan personen som skapar communitychatt organisera chattar i kategorier så att gruppmedlemmar enkelt kan hitta det som är mest intressant för dem. Till exempel kan ett bands fangrupp ha en “Breaking News”-kategori med chattar dedikerade till nya album, turnédatum och gruppaktiviteter.

Communit chat meta messenger facebook

Meta har under dagen rullat ut Community chats till vissa användare. Det kommer rullas ut successivt under den närmaste tiden till fler. I Metas alla försök att hitta nya funktioner som ska göra att användarna spenderar mer tid i deras appar är det här förmodligen inte sista tilltaget där deras appars användningsområde ändras och plötsligt ser helt annorlunda ut.

Via: Social Media Today

Källa: Meta