Meross Smart Smoke Alarm - en prisvärd HomeKit-brandvarnare

Från sajten:
image

Bränder är förrädiska och orsakar inte bara skador utan även dödsfall. Bara i Sverige omkom 81 människor förra året till följd av eldsvådor vilket är tråkig statistik.

Därför är en brandvarnare en av de enklaste livförsäkringarna när det gäller att bli uppmärksammad på eventuell brand i våra hem. Som tur är har vi här i Sverige anammat brandvarnare sedan många år tillbaka även vi säkert kan bli bättre på det genom att byta ut äldre samt installera flera i våra hem. Traditionella brandvarnare säljs både här och där och gör vad de ska genom att ljuda vid detektering av brand eller rök. Att använda en traditionell brandvarnare är givetvis bra om du är hemma och kan ta dig ut i säkerhet och larma räddningstjänsten men om du inte befinner dig i din bostad?

Här kommer de smarta brandvarnarna in i bilden och vi börjar äntligen se fler modeller dyka upp på marknaden. De modeller som räknas till de smarta har dock tingat en högre prislapp och kanske bidragit till att konsumenterna kört vidare på osmarta varianter. Smart hem-uppstickaren Meross har nyligen lanserat en smart brandvarnare och skickade över ett recensionsexemplar till oss på Teknikveckan. Vad tycker vi då om Meross Smart Smoke Alarm Kit som är en brandvarnare för Apple HomeKit?

Förpackning & innehåll Meross Smart Smoke Alarm Kit

Har du köpt produkter från Meross tidigare känner du ingen stilen på förpackningen. Det är stilrent och vitt med en bild på produkten samt information om produktnamnet; Meross Smart Smoke Alarm Kit GS559AH där AH innebär att det är en Apple HomeKit-kompatibel version. Utöver HomeKit fungerar denna även med SmartThings.

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Baksidan listar lite tekniska specifikationer samt information om 2 års garanti på produkten. Brandvarnaren är givetvis CE-märkt och avsedd för inomhusbruk.

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Innehållet i förpackningen är brandvarnaren, en monteringsplatta, 2 st AA-batterier, skruvar och pluggar samt lite dokumentation. Dessutom ser vi deras smarta hub som medföljer i detta startkit och ja, det blir ännu en hub i det smarta hemmet. Fördelen med denna är dock att den är relativt liten samt att den fungerar med en del av deras övriga produkter. Utöver hubben följer medföljer även en strömadapter och en mikro-USB-kabel.

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Brandvarnaren påminner om de vanligast förekommande varianterna på marknaden vilket inte är direkt upphetsande. Monteringsplattan skruvas fast i taket med två skruvar och sedan vrids brandvarnaren på plats. Denna använder 2 st AA-batterier och är således utbytbara.

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Som sagt, brandvarnaren utmärker sig inte direkt när det gäller formgivningen. Det är vit plast rakt igenom och mitt på finns en stor test-knapp som inte kan missas. Just när det gäller designen tycker jag det är lite synd att den inte påminner mer om deras icke-smarta version som är betydligt snyggare och stilrenare (se den här).

 

 

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Höjden är dock acceptabel med 36,7 mm på tjockaste stället och på bilden kan man nästan tro att det är en robotdammsugare.

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Här syns den smarta hubben från sidan tillsammans med brandvarnaren. Mitt på hubben finns en funktionsknapp och på ena kortsidan finns en väldigt liten LED-lampa som lyser med ett grönt sken när allt är okej (denna går att stänga av i appen).

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Här ser vi hubben samt den minimala mikro-USB kabeln vilken givetvis går att byta ut till en längre beroende på var du vill placera hubben i hemmet. Detta är samma hub som styr deras radiatortermostater samt den nya vattenläckagedetektorn som vi skrev om häromdagen.

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Hubben kommunicerar med ditt 2,4 GHz wifi-nätverk medan brandvarnarna i sin tur kommunicerar med hubben via 433 MHz. Så, ingen direkt kommunikation eller wifi-anslutning i själva brandvarnaren vilket är bra att känna till.

Installation av Meross Smart Smoke Alarm Kit

Börja med lokalisera en plats i hemmet där du vill ha brandvarnaren. I förpackningen finns en del tips om var du bör och inte bör montera din brandvarnare. Skruva fast monteringsplattan med de medföljande skruvarna och använd pluggarna vid behov.

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Vrid därefter brandvarnaren på plats och se till att den snäpper fast ordenligt i monteringsplattan.

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Testknappen mitt på är relativt stor och kan inte missas. Under denna finns även en inbyggd LED-lampa som blinkar rött, grönt eller orange beroende på status. Vid brand blinkar den rött varje sekund och test-knappen används även för att tysta brandvarnaren vid alarm.

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Installation av Meross Smart Smoke Alarm

Eftersom det är en smart brandvarnare behöver den installeras i en app och för detta använder vi Meross-appen. Givetvis kan du också välja att ansluta den direkt i Hem-appen vilket fungerade med hubben men för att få in själva brandvarnaren i HomeKit behövde jag använda Meross-appen. Lägg till “Smart HUB” och följ anvisningarna för denna. Efter installation dyker den upp som en egen enhet i Meross-appen och den syns här längst ner under mina andra Meross-produkter.

Meross Smart Smoke Detector Installation

När Meross Smart Hub är installerad är det dags att lägga till brandvarnaren och valet för denna finns under “Smart Sensor and Alarm” där du sedan väljer GS559A. Klicka dig vidare eftersom hubben redan installerats.

Meross Smart Smoke Detector Installation

Följ instruktionerna för att lägga till hubben i HomeKit och säkerställ att du väljer rätt version, i detta fall HomeKit-versionen. Installera den sedan i HomeKit genom att skanna koden som finns på sidan av denna.

Meross Smart Smoke Detector Installation

Meross Smart Hub detekteras som en brygga i HomeKit och sedan fortsätter du installationen i Meross-appen. Installera batterierna i brandvarnaren och säkerställ att du sätter i batterierna rätt.

Meross Smart Smoke Detector Installation

Tryck på test-knappen och om allt flyter på som det ska så installeras den och du kan namnge denna till rummet där den sitter eller något annat begripligt.

Meross Smart Smoke Detector Installation

I Meross-appen kan du se status och att allt verkar fungera. I mitt fall har badgen ändrats från 1 dag till 17 dagar när jag nu skriver denna recension. Under inställningar för brandvarnaren kan du se batteristatus samt göra inställningar för när den ska larma via den inbyggda sirenen.

Meross Smart Smoke Detector Installation

Då det är en smart brandvarnare kan du givetvis testa denna via appen också. Via inställningarna för brandvarnaren kommer du sedan också åt hubben inställningar och status. När brandvarnaren väl installerats ändras ikonen i Meross-appen från hub till brandvarnare vilket är en förändring som kan vara bra att känna till.

Meross Smart Smoke Detector Installation

Så här ser det ut i Hem-appen och när den väl är på plats här kan du använda brandvarnaren i dina automatiseringar så att exempelvis belysningen tänds och rullgardinerna åker upp vid detektering av brand i hemmet.

Meross Smart Smoke Detector Installation

Vi ska givetvis inte glömma bort att när brandvarnaren detekterar rök får du notiser om detta och kan agera omgående. Säkerställ slutligen att du har notiser påslagna beroende på vilken app du använder.

Meross Smart Smoke Alarm Kit i vardagen

Hur fungerar då Meross Smart Smoke Alarm i vardagen? Tursamt nog så har jag inte haft något skarpt larm vilket är tacksamt men vid test så tjuter den. Jag har tidigare använt Nest Protect i mitt smarta hem som sedan byttes ut till Netatmos brandvarnare vilket gjorde att jag fick in dessa i mitt HomeKit-hem något som inte gick med Nest (om du inte körde via tredjepartslösningar). I mitt smarta hem försöker jag ha allt (eller så mycket som möjligt) anslutet till Apple HomeKit och bonus är om jag får in det i Google Home och Amazon Alexa också vilket i Googles fall fungerar så där med sensorer.

För HomeKit så har jag tidigare valt att köra på brandvarnare från Netatmo så det finns ett gäng sådana i min tak. Just när det gäller brandvarnare för HomeKit så har marknaden inte varit alltför bortskämda med dessa – i princip är det bara varianter från Eve och Netatmo som officiellt sålts här i Europa. Därför är det trevligt att se att vi som använder HomeKit nu får ett alternativ till att välja på och då till ett betydligt lägre pris än vad de tidigare nämnda kostar. Meross Smart Smoke Alarm kostar mindre än hälften av vad de andra kostar så nu finns det ingen anledning att inte sätta in en smart brandvarnare i hemmet.

Meross Smart Smoke Alarm Kit

Visst, den får inga skönhetspris men efter ett tag misstänker jag att jag inte tänker så mycket på det – den bara sitter där på kontoret och ska larma om någon av mina 50-11 hubbar börjar ryka eller om något annat elektriskt väljer att börja brinna. Jag hoppas inte på att det händer men nu har jag i varje fall säkrat upp ett rum till i hemmet och rekommenderar fler att göra detta också.

## RECENSION: MEROSS SMART SMOKE ALARM KIT

FÖRDELAR

  • Prisvärd
  • Stöd för HomeKit
  • Utbytbara batterier
  • Kan seriekopplas
  • Liten hubb

NACKDELAR

  • Hubb krävs
  • Tråkig, plastig design

DETALJER

TEKNISKA SPECIFIKATIONER MEROSS SMART SMOKE ALARM KIT:

  • Modellnummer: GS559AH
  • Sensortyp: Fotoelektrisk
  • Batteri: 2 x AA
  • Alarmvolym: > 85 dB (A) vid 3 meter
  • Värmekänslighet: 54-70 °C
  • Mått: 120 x 120 x 36,7 cm
  • Mått hubb: 5.9 x 4.1 x 2.1 cm
  • Kommunikation: 433 MHz
  • Kommunikation hubb: IEEE 802.11 b/g/n, 2,4 GHz
  • Certifieringar: DIN EN 14604, CE och RoHS

Rekommenderat pris är USD 39,99 och den finns att beställa direkt från deras hemsida.

OBS! Just nu får du som läsare av Teknikveckan 7% rabatt på hela Meross sortiment när du beställer direkt från deras hemsida. Ange kod “teknikveckan.se” varpå rabatten dras i kassan.

SAMMANFATTNING

Meross Smart Smoke Alarm är en brandvarnare för oss som gillar HomeKit och då till ett fördelaktigt pris. Den ser ut som en traditionell brandvarnare vilket är lite tråkigt men å andra sidan så är det bättre att den gör sitt jobb än att se cool ut. Den stora vinningen är att den kan inkluderas i mängder av automatiseringar i HomeKit vilket uppskattas. Nackdelen är väl att det blev en hubb till i hemmet men om jag har 18 eller 19 spelar inte så stor roll längre - jag har gett upp den kampen för ett tag sedan.

BETYG: 4 / 5

Den här ska testas! De andra Meross-prylarna jag här funkar mycket bra.

Bra mycket bättre pris än Google Nest-varnarna (som inte ens går in i Google Home)

Finns den bara att köpa med hubben? Behöver man en hubb per brandvarnare?

Någon som har beställt från Meross hemsida och kan svara på om det behöver betalas tullavgift? Var skickas det ifrån?

Bör man satsa på denna till huset? Netatmos alternativ kostar fläsk

Beställ från Amazon annars @Simon.

Tack för tipset! Hade kollat där tidigare utan framgång, men kollade igen och nu fanns den där :grinning: