Meross på gång med smarta termostater

Från sajten:
image

Meross uppdaterar sin portfölj med en ny smart termostat. Snygg design men kräver hubb.

Kinesiska företaget Meross som formligen spottar ur sig nya produkter med stöd för det mesta har nu en ny smart termostat på gång. Meross Smart Radiator Thermostat har dykt upp och lovar stöd för Apple HomeKit, Google Assistent, Amazon Alexa och SmartThings.

Meross Smart Radiator Valve

Företaget har sedan tidigare en variant av smarta termostater som påminner lite om de från Danfoss. Nu har det dykt upp nya bilder på uppföljaren är största nyheten är stöd för Apple HomeKit. En visuell skillnad är att displayen är större och visar upp aktuell temperatur, vilket läge som är aktiverat, om en timer är aktiv samt wifi-signalen.

Dock så kommer det att krävas en hub för att exponera radiatortermostaterna i HomeKit, precis som med tado°. Hubben medföljer i startpaketet och ansluts enkelt till ett vanligt vägguttag. Upp till 16 termostater kan anslutas till hubben.

I paketet medföljer även sex stycken adaptrar då det finns olika fattningar för anslutning av termostaterna.

Än så länge säljs den på Amazon.de för €79,99 men det ser ut som leveranser kan ske till Sverige också.

Källa: HomeKit News

Jag är lite tveksam till att mäta temperaturen vid elementen där termostaten sitter…
Hos oss har vi ett kallras från fönstren, det är en öppen ventil upptill där luft utifrån sugs in via ett undertryck i vårt hus. Vi har en fläkt på vinden som suger ut inneluften från ventiler i kök, badrum, tvättstuga och klädkammare.
Alltså så tror jag att det alltid är lite kallare precis vid fönstret än i resten av huset vilket kommer att lura termostaten.
Jag köpte Danfoss lösning för ca 10 år sedan med smarta termostater, då fick man en termometer att fästa på väggen en bit bort från elementet, som termostaten mätte emot.
Styrs via en egen panel, Apples Hem eller Google home fanns inte på den tiden.

Kör tadoo och de sitter ju på radiatorerna, tycker det funkar bra ändå. Har deras abb som stänger av när man öppnar fönster och dörrar osv.