Medeltidsveckan 2022

Tänkte åka till öjn i år igen, om det nu inte kommer några fler elaka c varianter och ställer till det.

Finns det någon fler här som brukar åka dit?

I år kör de med fantasy-tema för att locka mer tillcfestivalen. Lite synd tycker vi purister då Medeltidsveckan hittills varit den medeltidsfestival som varit mest förskonad av ren-fair pesten. Men det blir nog roligt ändå hoppas jag.
Här är en teaser från Medeltidsveckan. Medeltidsveckan Nyårsteaser 2022 - YouTube

I början är det en flygbild över det medeltida lägret, där jag brukar bo, och mitt tält syns uppe i mitten av bilden. Det är drygt 6 m i diameter och ca 6,5 m högt. Utanför har jag även ett sol/mattak. Jag har sytt det själv. Till detta har jag sängar, bord, stolar, bänkar, spis mm, allt efter medeltida förlagor.

Märks det att jag längtar?

7 gillningar

Jag får det bästa av medeltiden när jag går på medeltidskrogen Sjätte tunnan. :yum:

Är för bekväm för att sova i tält efter många år på musikfestivaler.

1 gillning

Åtta dagar förresten?! Loke får skriva om sin låt:

Jag förstår dock inte de som sitter och lyssnar på den där? Finns inget medeltida med hans musik.

Han har väl något annat namn han brukar framträda som på Medeltidsveckan? Har ingen koll på om han gör något medeltida då.

Nej, han heter Loke där också, och av det jag hört så är det visor. Men det fina med Medeltidsveckan är ju att jag inte behöver lyssna på det. Jag kan sitta i något läger eller på någon bra krog, dricka mjöd och lyssna på autentisk musik.

Jag brukar vara där ca 10 dagar. Kommer på natten mellan torsdag, fredag och åker natten mot måndag veckan därpå. Då har jag gott om tid att sätta upp och ta ner mitt läger.

1 gillning

Hittade på Wikipedia:

Han har även släppt skivor under sitt levande rollspelsnamn, Måns Klang .

Var nog det jag tänkte på.

Finns det WiFi? :joy::joy:

2 gillningar

Jag är övertygad om att du har det trevligt, roligt och njutbart. Det märks så att säga..:grin:

Hur lång tid tar det för dig att sätta upp denna medeltida borg i tältvariant?

802.11röksignal

4 gillningar

Skulle i behövas i bland, då internet kan vara en bra plats i bland.

2006 gick min bil sönder på vägen ner, en Ford E150 Econoline 1988, märkte inget förrän vi lastat ur på lägret i Visby, då det visade sig att bakre bladfjäderfästet gått av.
Det här var ju pre iPhone så det blev till att gå till biblioteket, hyra en dator och söka hjälp via ett forum för motorentasuiaster.

Fick kontakt med en Gotlänning som hade en verkstad några mil sydost om Visby som jag kunde få använda. Nu var han inte på Gotland utan i Gargnäs och fiskade, men skulle ordna så någon låste upp.
Åkte dit och det visade sig vara en mekanisk verkstad där de bland annat fixade motordelar till Gotlandsfärjorna.

Gick snabbt att lag fjäderfästet och bilen höll hela vägen hem, men den gick inte igenom besiktningen för att jag hade svetsat i fästet. Väldigt konstigt tycker jag då dessa är nitade i ramen.

3 gillningar

Ensam tar det nog 4-5 timmar med allt. Det är som IKEA flatpack.

Så här ser delarna till mitt vikingatida tält och sängar ut.

5 gillningar

En svets löser mycket.

Hade besök på verkstaden för några år sedan av ett Harley gäng på väg till Visfestivalen i Västervik. En ram hade spruckit och de behövde hyra min svets. En kund kom förbi och blev lite nevös över dessa “ligister” så han backade ner en av deras hojar ute på parkeringen. Detta blev han inte mindre nervös av men det var trevliga grabbar. Jag halade fram en skadeanmälan till dem och allting löste sig på bästa sett. Blev bara en buckla i tanken, lite lackskador och en krokig fotpinne.

2 gillningar

Wtf, hade kunden aldrig sett dig…? :grin::partying_face:

1 gillning

Då var jag slätrakad. :joy::joy:

Visfestival låter som ett tungt ställe, krävs nog en hel del sprit och motorolja för att klara av det. :crazy_face:

1 gillning

Den är relativt känd och det är bra drag där.

Vi har en visfestival här uppe på Holmön, brukar vara mycket folk där också, men jag är ingen viskille så jag har inte varit där då.

Otippat att du har koll på vem den karln är. Loke är ju en trevlig artist. Första gången jag såg honom var nog 2001 då han drog runt på hultan med menyer av sånger som man fick betala styckvis för. På köpet fick man allsångsinstruktioner. Lyssnar fortfarande då och då på Loke och tycker fortfarande hans texter är trevliga.

Japp, varje år sedan 2010 och frugan sedan tidigt 00-tal.

Numera när vi åker hela familjen så bor vi också i läger.

Oss hittar du i ”Gantarnas läger” bredvid tornerspelsarenan.

1 gillning