ICQ var en av de första tjänsterna som kunde skicka meddelanden till användare i realtid.
Den 26 juni läggs meddelandetjänsten ner, meddelar det ryska företaget VK. Användare uppmanas att byta till VK:s andra chattlösningar. ICQ var lite speciellt då användare fick unika nummer istället för smeknamn eller e-postadresser. Det fanns även funktioner som SMS-meddelanden och möjligheten att skicka meddelanden till användare som var offline. Många av oss minns nog de ikoniska och många gånger irriterande ljudeffekterna som ICQ använde.
Tjänsten hade som mest 100 miljoner registrerade användare och såldes av AOL till VK-ägda Digital Sky Technologies 2010. Moderna versioner av ICQ liknade appar som WhatsApp eller Telegram, men har varit frånvarande från appbutiker i månader. Var du en av användarna omkring 00-talet, och det viktigaste – minns du ditt ICQ-nummer?
Vilken nostalgi! När jag började plugga i Växjö 1996 hade alla lägenheter på campus fast uppkoppling och vi hade alla ICQ och var man inte online så fanns man inte. Away-meddelandena var oerhört viktiga.
När jag började jobba 1999-2000 så hade vi ICQ på kontoret för internkomunikation, som en föregångare till Skype och Slack.
Kommer tyvärr inte ihåg mitt nummer, men gissar att det var ganska lågt.
Använde också ICQ i slutet av 90-talet och kanske till mitten av 00-talet. Sen dog det ut.
Minns mitt nummer också faktiskt, dock 8-siffrigt, 19598264.
Min kompis träffade sin nuvarande fru via ICQ. Hon började chatta med honom för att han hade så trevligt namn (Marcus). Efter ett tag träffades de och nu över 20 år senare är de gifta och har två barn. Det lite ovanliga är att hon kommer från Bulgarien. Så kan det gå...
Vad jag minns så körde tjejer med MSN i större utsträckning eftersom det kom med Windows, vilket gjorde att alla grabbar också emigrerade till MSN trots att ICQ var tekniskt bättre.