Med Oral-B iO finns det inte längre några ursäkter till god tandhälsa

Från sajten:
image

Oral-B iO är tandborsten för oss som tycker det är avgrundstråkigt att borsta tänderna.

Det är ett under att mänskligheten har tänderna kvar, om vi inte borstar för dåligt så borstar vi för hårt och för länge, med slitage som följd. Undertecknad tillhör dock de förstnämnda, det finns ingen tid som går så långsamt som tandborstningstid. Det är två minuter av evighet.

Oral-B iO

Lyckligtvis skyddar tandsten mot hål men det har varit ett liv fullt av blodbad hos tandhygienister. Men nu är det slut med det i och med Oral-B iO. Den första tandborsten som med enormt smart teknik få även oss som slarvar med tandborstningen. Bland all denna teknik finns det framförallt en som framför alla andra gör att vi älskar denna tandborste så hårt. Men vi börjar från början.

Oral-B iO

Magnetteknik

I stället för ett borsthuvud som sätts fast med någon plast eller metallhållare sitter detta fast med hjälp av magneter. Det är riktigt smart och det känns betydligt mer fräscht och bildar inte riktigt lika många skrymslen där allt ditt dregel kan ta sig in och ha bakteriefest. Det samma gäller ladddockan, i stället för att trä på tandborsten på en liten upphöjning är det bara att lite nochanalant ställa Oral-B iO på den svarta lilla plattan och den passar in sig perfekt och står kvar med hjälp av magnetism.

Modernt, fräscht och bra – men det är inte detta som gör att vi är eld och lågor.

Oral-B

Så här ser det ut om vi har appen igång när vi borstar tänderna.

 

Uppkoppling, AI och 3D

Med tanke på att de döpt något till “3D-TANDSPÅRNING med AI” så är det lätt att tro att det handlar om en avancerad simulator av något slag men så är alltså inte fallet – det är en tandborste. Genom Bluetooth kan vi ansluta till tandborsten via en app och där ser vi en visualisering av tänderna och medans vi borstar så markerar appen var vi borstat och när det är klart. Detta är en funktion som finns även i andra Oral-B-tandborstar så som Genius-serien men nu är det faktiskt användbart på riktigt. I tidigare modeller kunde den bara känna av om vi borstade upp eller nere samt höger eller vänster. Nu vet den om vi borstar på insidan, utsidan eller ovan/undersidan. När vi väl använder denna funktionen blir det tydligt hur mycket jobb det är att komma åt allt (och hur mycket mer dregel det blir).

Oral-B

Har vi inte haft appen igång står det unguided på historiken och då kan vi endast se den informationen som visas längst till höger på skärmdumpen. Notera också att jag faktiskt borstat tänderna två gånger per dag men den har inte lyckats spara alla av oklar anledning.

Vi kan även se en viss historik på våra tidigare tandborstningar men för att få alla detaljer måste vi ha igång appen varje gång vi borstar tänderna och helt ärligt så har det inte hänt så många gånger, mest i början och nu när vi skulle fota.

Det finns emellertid mer användbara saker i appen så som påminnelse när borsthuvudet behöver bytas ut (nya kostar runt 250 kronor i trepack) samt lite fortbildning i bästa sättet att borsta bissingarna.

Vi hade nog saknat appkopplingen om den inte var där men mer än så används det inte.

Oral-B iO

7 olika lägen för borstning

Inte heller jätteunikt för denna, även andra modeller har möjlighet att ändra hur aggressiv borstning skall vara. Här kan vi välja allt mellan temporärt aggressiv till sammetslen borstning.

Smart, men vi kör på standard mest hela tiden.

Oral-B iO

Tryckkänslig och vibrationer

Genom att ringen med färgdioder ändrar färg till grönt vet vi att vi trycker lagom mot tänderna. När den är röd så trycker vi för hårt. Den vibrerar till var 30:e sekund och efter 2 minuter vibrerar den extra mycket. Vi kan välja vilken färg ringen skall ha när den inte visar trycket mot tänderna.

Det är ett smart sätt att få koll på tiden, men det finns på tidigare modeller och det räcker inte till för en sådan som mig.

Resefodral

Såå smidigt att lägga ner den i resefodralet som dessutom har sin egna laddare så vi slipper dra med den andra. Men även detta gäller tidigare och billigare varianter.

Oral-B iO

LCD-display med klocka

Som första tandborste vi stött på så sker ovan nämnda inställningar med hjälp av en liten skärm på tandborsten. På den skärmen finns också det som gör att vi vurmar för Oral-B iO så hårt och det är en tidsräknare.

Det är omöjligt att lura sig själv, det är omöjligt att lura någon annan men framförallt är det omöjligt att lura den lilla gubben som bor i tandborsten. Om vi borstar så bara en sekund mindre än 2 minuter så är det ledsen smiley. Går vi över 2 minuter är det glad smiley. Vem vill ha en ledsen smiley?

Det här är så enkelt, det liksom inte en inbyggd klocka i tandborsten som föreläsare pratar om när de orerar över framtidens samhälle där allt är uppkopplat men det är ta mej tandtroll också precis det vi behöver för att vi skall hålla oss undan från plågsamma och dyra lagningar av hål – genialt.

Oral-B iO

Sammanfattning

Klockan gör den här tandborsten till ett givet köp och priset på runt 3000 kronor kompenseras med minskade tandläkarkostnader. Men det är naturligtvis inte bara en två-minuterstajmer som gör den värt ett köp. Den är lyxig i borde utformning och materialval och det känns både smidigt och fräscht med magnettekniken.

Vi har testat Oral-B iO 9 som är toppmodellen och den enda där resefodralet kommer med. Det finns också en modell som heter iO 7 och en som heter iO 8. Det som skiljer är att 7:ans skärm är svartvit, den har inte lika många lägen att välja mellan medan 8:an saknar Superkänslighets-läget.

Teknikveckan rekommenderar starkt

Betyg

  • Produktkvalité: 5/5
  • Funktion 4/5
  • Design: 5/5
  • Valuta för pengarna 4/5
  • Installation 5/5
  • Totalbetyg 4,5/5

Plus

  • Ingen kan misslyckas med tandborstning med denna.
  • Magnethållare, magnetborste – magneter är bra.
  • Snygg och hög finish.

Minus

  • Kostar ändå över 3000 kronor.

Specifikationer

  • Laddning: Induktionsladdare med vanlig apparatkabel. Laddfodral följer med.
  • Batteri: Varar i 4o minuter – bra om du vill polera kaklet där hemma.
  • Uppkoppling: Bluetooth.
  • Pris: Ca 3100 kronor.
  • Recensionsexemplar från Oral-B.
1 gillning

Det känns som att Xiaomi gör mycket av detta fast till en bråkdel av priset. Jag har en tidigare premiumvariant av Oral-B från tiden innan allt var uppkopplat, och jag är i ärlighetens namn rätt nöjd. Men är lite intresserad av att testa en sonisk tandborste såsom Xiaomi eller Philips. De borstar ju på ett lite annat sätt. Fast lite svårt att få en uppfattning om vad som faktiskt rekommenderas av tandläkare eftersom jag har hört positivt resp negativt om de olika borstteknikerna från diverse tandläkare. Blir ju liksom inte enklare att bestämma sig då…

Always follow the money… Tandläkare är mycket lojala…

Det kommer snart ut en recension av Mi Electric Ultrasonic Toothbrush :slight_smile:

3 gillningar

Köper man på elgiganten innan 31 oktober och registrerar sig på Oral-Bs hemsida, får man tillbaka 300 kr.

Gäller 7, 8 och 9:an

Har inte du redan recenserat den, eller är det en ny?

Nej den släpptes nu precis.

Hade jag köpt en tandborste för 3000:- hade min fru halshuggit mig :rofl:

1 gillning

Då slipper du iofs borsta tänderna :sweat_smile:

Något år senare så har jag gjort en video om tandäventyret. Jag hade inte heller givit den så högt betyg som jag gjorde i och med nyhetens behag.