Med APT4 Magnetic II slipper du använda P-skivan

Från sajten:
image

Hur många känner igen sig i följande scenario när man parkerat och inne i affären börjar känna stress kring P-skivan? Troligtvis en hel del men det finns lösningar.

På senare tid har jag känt mig alltmer förvirrad när jag ska handla och parkerar bilen. Vad gäller här, är det p-skiva eller inte? Många gånger har jag fått vända vid ingången när jag sett skylten “Glöm inte P-skivan” och gå tillbaka till bilen.

För några år sedan sökte jag efter en smartare lösning men hittade inget annat än dyra danskdesignade och manuella P-skivor. Därför blev jag glad som en speleman när jag i en av bubblorna såg att någon skrivit om AutoParkTime. Vad är detta då och varför gillar jag produkten? Läs vidare och se varför APT4 Magnetic-II kan bli en räddare för plånboken.

Vad är APT4 Magnetic-II för något?

Enkelt förklarat så är det en lite smartare P-skiva som låter dig glömma P-skivan. På riktigt. Faktiskt. Det är en digital P-skiva som ställer in tiden automatiskt efter att du parkerat bilen. Den har digitala ljusa siffror mot en mörk bakgrund och monteras i framrutan på mindre än 1 minut. Därefter sköter den sig själv när du använder parkeringsplatser med fri, tidsbegränsad parkering.

APT4 Magnetic II

Jag beställde hem 2 st till våra bilar och monteringen av dessa var precis så enkelt som beskrivs. Den variant jag valde är den nyare och heter APT4 Magnetic-II och tillverkas av svenska företaget AutoParkTime. Här sitter själva P-skivan fast med en magnetisk hållare som fästs på insidan i den främre vindrutan. Fyra mindre häftkuddar i hörnen (se ovan) trycks fast mot vindrutan och sedan fäster P-skivan i ramen snabbt och enkelt.

APT4 Magnetic-II drivs av de medföljande batterierna och tiden är redan inställd när du packar upp P-skivan. Behöver du byta batteri eller göra någon enklare inställning tar du enkelt loss den från den magnetiska ramen som håller den på plats i vindrutan. För övrigt indikeras batteribyte via en lysdiod på baksidan.

APT4 Magnetic II

Den fungerar som så att när bilen stannar syns tre stycken “ooo” (se ovan) och efter 20 sekunder visas den aktuella faktiska tiden. Efter ytterligare 20 sekunder ställer P-skivan automatiskt in sig till närmaste hel eller halvtimme, allt efter gällande parkeringsbestämmelser i Sverige.

Rent tekniskt är den utrustad med en 2-axlig accelerometer som känner av bilens rörelser. Det är också möjligt att ställa in parkeringstiden manuellt om det skulle vara nödvändigt. En trygghet är att APT4 Magnetic-II även automatiskt växlar mellan sommar- och vintertid vilket ökar tryggheten för mig som användare. En sak mindre att tänka på när jag parkerar.

APT4 Magnetic II

Så här ser det ut när den är monterad på vindrutans insida. Lätt att läsa av från utsidan och de ljusa siffrorna gör sig bra mot den mörka bakgrunden.

I förpackningen medföljer även en liten biljetthållare som kan fästas bredvid för manuella parkeringsbiljetter. Betydligt snyggare än de billiga transparenta varianter vi är vana vid – trevlig liten bonus.

Värt att notera är att APT4 Magnetic-II har 2 års garanti och under denna tid får du också återbetalning av din P-bot om enheten av någon anledning inte ska ha fungerat korrekt. Smart försäljningsargument!

2 gillningar

P-skiva har jag inte sett på länge runt trakterna jag bor… trodde det var slut med dom.

1 gillning

Det är populärt i småkommuner och utanför mataffärer med stora parkeringar där människor annars skulle använda dem för att dygnsparkera.

Jäkla påhitt!

Det är ju jättesmart. De hade ju fått införa parkeringsavgifter i stället.

Vad?

I Staffanstorp är det P-skiva överallt. Men å andra sidan inga p-avgifter. Bra tycker jag.

1 gillning

Hur kunde de missa att ha solcell på denna produkt? :thinking:
Hade man ju sluppit batteribyte helt.

1 gillning

Vi har inga P-skivor i Göteborg. Verkar funka ändå. Så när man kommer till ställen som har det är det lätt att glömma eller att man inte har en.

Är det godkänt med digitala p-skivor?
Känns ju som det vore lätt att fuska med dem.

Till skillnad med en analog p-skiva då eller :slight_smile:

En analog måste man ju ändra fysiskt eller helt enkelt ställa fram lite. En digital skulle ju vara möjlig att tillverka så att man kan ändra tiden med en app t e x. Så dessa blir kanske snart förbjudna.

Med andra ord ingen skillnad…förutom att en analog är lättare att i dagsläget manipulera :slight_smile:

Jag har visserligen sett försök med urverk bakom en analog men det är ju betydligt lättare digitalt.

Nej men det är ju för att ni har parkeringsavgifter i stället? :slight_smile:

Jag har haft den där i flera år. Mycket bra. Men som @Freddeuce skrev, borde varit solceller. Fick en bot för drygt en månad sedan då batteriet tagit slut…:rage:
Jag har två, på den ena har jag lagt in en påminnelse i almanackan men glömde bevisligen det på den här.

Men stark köprekomendation och stark rekommendation att komma ihåg att byta batteri.

2 gillningar

En sådan har jag behövt länge. Låtit bli att köpa just pga vill inte glömma byta batterier. Men den i texten ovan står att den har varningsled på baksidan, det är ju precis vad som behövs.

Varningsled/lampan ska du inte binda upp förhoppningar kring. Den syns knappt. Skriv in påminnelse 11 månader framåt i almanackan.

2 gillningar

Utanför köpcentrum så brukar man få stå gratis en timme eller så. Därefter kostar det pengar. Man måste fixa parkeringsbiljett i App eller automat även för gratisperioden

Förstår, men på gatorna i övrigt är det väl P-avgift?