Meater+ är din bästa vän vid grillen

alltså… att grilla en tomahawk med klotvärme på 120c… då snackar vi ett par timmar av grill på indirekt värme…

Det känns som vi missförstår varan. för du kan inte mena att du har 120-150c i grillen om du gör en tomahawk.

Vet inte om du hittat några monstertomahawker men en normal tar kanske en timme.
Den ska ju bara till 55 grader eller så.

den jag kör är runt 6-7cm tjock.

hmm nej jag kommer inte följa ditt råd. kör kol på ena sidan av 57an. så lägger jag köttet på andra.

Ibland kör jag en brisket i ex6an på runt 95c ambiemt temp… men det är ju tanken med low and slow

Grillar året om 2-3ggr i veckan och kört alla möjliga sorts kött…

Måste kolla var jag köpte den…:sweat_smile:

Jag ligger närmare @Stefan_Sandstrom än @Lord_Json i teknik för att grilla. Visst kan man kanske gå ned lite i temperatur, men då mest för att inte få Meater+ att skrika…:grin:. Om jag tänker på grillresultatet har jag aldrig(?) upplevt att det är svårt att få det perfekt på ytan och så som man vill ha den inuti.

Det är ju en normalstor och absolut att köra den indirekt.
Man får givetvis grilla som man vill men 300 grader är långt ifrån “konstens alla regler” på en tomahawk om du inte tittat på fahrenheit.

Jag grillar mer än så och tävlar…

Du har ju facit på termometern, den klarar max 275 grader vilket är helt rimligt eftersom den är tänkt till indirekt grillning och då har man aldrig så hög temperatur.

1 gillning

Jag har inga problem att inse att det blir bättre vid låg temperatur, det är ju nästan grunden i all tillagning av kött. Samtidigt kan man ibland fundera på hur mycket bättre det blir? Är det större variation på köttbitarna än på tillagningstiden? Och då menar jag ko för ko/gris för gris, inte helt olika kvalitet/ras eller uppfödning.

Vad kör du själv på för temperatur? Olika såklart, men en bit Entrecote eller en Tomahawk?

Beror på om jag tänkt röka den och om jag har bråttom eller inte.
Max 150-160 i normala fall, lägre om den ska ha mer röksmak.
Uppemot 200 om det skulle vara bråttom.
Skulle jag ha mer bråttom än det hade jag skivat den innan istället.

2 gillningar

tävlar, coolt. vad är det för grill tävlingar?

Börja med MEATER Customer Support och se om det går att ta därigenom. Min erfarenhet är att det brukar gå galant :slight_smile:

Det ska vi testa, tack!

https://www.grillframjandet.se/

Tävlandet är så klart på paus som allt annat, igår kom info att årets SM i Grill & BBQär uppskjutet igen och skulle tro att årets hamburger SM blir det också.

Största succén var en lokal hamburgertävling med Leif och Sebastian Mannerström var med som domare där jag och sambon kom tvåa :slight_smile:

3 gillningar

kul!!.
Men du grillar året om då?. Bor du någonstans där det sällan blir -20 eller ser du minusgrader som en utmaning?

Just grilla hamburgare är något jag brukar undvika för tycker faktiskt de blir godare på steken… självklart kan man ha stekpannan på grillen.

Men du kommer ändå inte få mig att ändra min grill rutin :wink:

Kom och tänka på en sak:
När man tävlar i braai, är tillbehören en viktig detalj eller får man bara poäng på hur köttet är grillat?

Brukar ha säsongsavslutning på nyårsafton och start på nyårsdagen ja :wink:

Jag bor utanför Göteborg så -20 är sällsynt.
Men inga större problem, har varit uppe hos en polare i Boden och grillat/rökt i 20-25 minus. Det är mer utmaning med vind och regn än minusgrader.

Ja, det är ju trendigt med smashade burgare och de är ju stekta oavsett om det är grill eller spisen. Personligen föredrar jag en grillad burgare.

Gillar du hur köttet blir så kör på, man får som sagt göra som man vill :slight_smile:

Poängen här var framför allt att meater termometern inte är gjord för så höga temps och det är helt enkelt för att man normalt inte tillagar stekar osv över ens 200 grader och den klarar 275.

Regler är olika beroende på tävling, så beror på. Här är ett exempel:

1 gillning

utmaningen för mig är åt andra hållet. På sommaren kan det vara 70-100c i klotet innan man ens börjat grilla :slight_smile:

men kul att höra av en grillfantast. även fast man grillar ganska ofta så känner man sig väldigt novis när man tittar i fb gruppet.

Oj, hur har du den placerad då? Eller bor du i Death Valley?

Grillar man 2-3 gånger i veckan och kolla FB-grupper är man inte novis längre :wink:
Vet inte vilka grupper du tittar i men i t ex bbqlovers eller grillklubben gruppen är det många som jobbar med det på ett eller annat sätt.

1 gillning

bor i Dubai. när det är 40-50c i luften så kan du tänka dig hur varm det svarta klotet är.

hehe… nä kanske inte. men inte i närheten av att tävla.

Ja, då förstår jag att det blir varmt :slight_smile:

Det krävs inte särskilt mycket faktiskt, åtminstone inte så länge ambitionen är att det ska vara kul och man inte bryr sig så mycket om placering.
Det är en liten “sport”.

1 gillning