MBP vägrar mitt lösenord

Satt och använde datorn, skulle ta lunch(och Coronatest) och kom på att det var ett tag sedan jag stängde av eller startade om datorn. Sagt och gjort, jag startade om datorn, eller rättare sagt jag valde det i menyn. Såg att datorn stängde ned och lät datorn stå på skrivbordet här hemma. Ingen annan är i huset.

När jag nu kommer tillbaka accepterar den inte mitt lösenord. Allt ser ut som vanligt på startskärmen(eller vad den heter) men fönstret bara darrar till när jag försöker med mitt lösenord.

Till slut testar jag att följa det som står på skärmen, om du glömt ditt lösenord…

Men när jag då försöker logga in på mitt Apple-ID går inte det. Det står ”Ett fel uppstod vid anslutningen till Apple-ID-servern.”

Vad är detta? Vad göra…?
Kan säga att det är lite problematiskt då jag måste vara klar med ett jobb imorgon fm. Grunddata och grunddokument finns sparat på iCloud och på det fysiska jobbet. Men då jag är rejält förkyld är det inte bara att åka in till jobbet och flera saker är inte sparade annat än på datorn.

Är du säker på att du är ansluten mot internet?

Testa annars med kabel också.

Har du några specialtecken i lösenordet?
Jag råkade ut för samma sak en gång för länge sedan. Datorn slog av någon anledning om till amerikanskt tangentbord och jag kunde för mitt liv inte förstå varför jag inte kunde logga in.

Hmm, wifi-symbolen är grå… det skulle ju tyda på att jag inte är ansluten. Men varför inte det?

Men det finns ingen ingång för nätverkskabel på MBP…:grimacing: (vi kanske inte kan enas om laddare ska skickas med iPhone, men NOG DJ_VLAR BORDE DET FINNAS FLER INGÅNGAR???:sunglasses::grin:)

Jo, jag har specialtecken, men svenska flaggan syns i menybaren högst upp. Kan den ändå halkat snett…?

Ingen aning. Jag hade provat att skriva tecknet som om det vore ett amerikanskt tangentbord. Kostar inget att försöka.

Hehe, där kan jag kanske hålla med dig :slight_smile:

Testa att att starta om din router för att se om det hjälper. I annat fall hade jag försökt ta bort den automatiska anslutningen till ditt WiFi (om det går i detta läget) och sedan ansluta igen så du får ange lösenordet för nätet.

Varför du inte är ansluten i nuläget kan jag dock inte svara på…

Kan du inte ansluta till nätverket då?

usch vad mycket spydigt om apple jag skrev här…men raderade allt.

Tack för mig

1 gillning

Nu är det löst, men med komplikationer.
Jag upptäckte via det @anon67423984 skrev att på Återställningsassistenten var den Svenska flaggan med PRO angivet i menybaren, men på startsidan såg det ut så här:
bild
Där ställde jag om till Svenska och vips fungerade det.

Men, tyvärr verkar det som att även annat ställts om. Nyckelringen är tom och alla inställningar verkar vara fabriksinställningarna.

En specifik fråga: på telefonen ligger nyckelringen full. Kommer Mac:en radera nyckelringen på iPhonen eller kommer iPhonen fylla på i Mac:en? Via iCloud tänker jag.

Det beror nog på hur det raderats, om datorn på något sätt återställs så har ju inte nyckelringen några instruktioner att radera något och skicka ut det till andra enheter.

Tex om du återställer en dator manuellt så kommer den alltså tanka ner all information från molnet - inte tömma molnet.

Du har PM förresten om något helt annat.

Ok, vi får se hur det går. Jag hör av mig kring PM:et men nu måste jag jobba ifatt…:grin:

Bra att det löste sig delvis iaf :slight_smile: