Max vill att vi ska betala mer om vi delar konton med andra

Från sajten:
image

Det finns så förbannat många streamingtjänster på marknaden idag, och det kostar en halv förmögenhet att prenumerera på alla. Att låna konton av varandra är praktiskt – men streamingjättarna gillar det inte.

Netflix och flera andra har redan satt stopp för kontodelning, och nästa bolag att gå till attack mot sina icke-betalande “kunder” är HBO, eller Max som de nu heter. Snart kommer de börja skicka ut mejl till kunder där de upptäckt att kontot delas med andra. I mejlet kommer det kort och gott stå att om ni vill fortsätta dela konto, så får ni betala lite extra.

Exakt hur mycket det kommer att kosta och hur de ska implementera detta återstår att se. Det framgår inte heller om Max kommer börja med detta i ett par utvalda länder eller om de går globalt direkt, men det lär vi få veta snart.

Via 9To5Max

Från sajten:
image

Warner Bros. Discovery fortsätter sin jakt på streamingvinster och siktar på att höja prenumerationspriserna för Max under 2025.

Streamingtjänsten planerar även att införa avgifter för kontodelning, precis som konkurrenten Netflix. Detta kommer först att visa sig i form av meddelanden till användare som delar innan reglerna blir striktare.

Förutom prisökningar, tittar Max även på att öka antalet annonser i sin tjänst. Även om Max redan erbjuder en reklamfinansierad modell, menar företaget att deras nuvarande annonsmängd är för låg jämfört med rivalerna. Målet är att både tjäna mer på prenumeranter som väljer bort reklam och att nå nya intäkter genom ökad reklam.

Warner Bros. Discovery har haft ett par filmfloppar som har bidragit till ekonomiska utmaningar. Trots fjolårets biosuccé med Barbie gick det sämre i år, där storsatsningar som Beetlejuice Beetlejuice och Joker 2 inte föll biopubliken i smaken.

Det här bakslaget inom filmavdelningen har sannolikt ökat pressen på företagets streamingtjänst att prestera bättre och bidra mer till de totala intäkterna.

Via: Ars Technica

Hur kan de se skillnad mellan de 5 användarna man kan skapa om de är inom familjen eller någon bekant? Att låsa kontona till en IP känns ju rätt döfött när de används mobilt och på andra fasta WIFI-nät när man är ute och reser.

Kanske går på att de används samtidigt på två eller flera IP-adresser under en längre period och att enheten som är ute och reser aldrig kommer till ”hemnätverket”.

Jag använder i princip aldrig WIFI till min mobil när jag är hemma eftersom jag har obegränsad data, och kopplar upp mig på flera olika WIFI-nät med datorn i jobbet eftersom jag reser mycket.

Ser inte hur de i praktiken ska kunna urskilja mig från någon bekant som hälsar på t.ex. och är uppkopplad till mitt WIFI en kort stund.

Menar att de kan göra en lösning som Viaplay har. Att du måste välja ett hemnätverk och sedan måste enheter ansluta till det emellanåt, till exempel en gång i månaden, för att kunna använda tjänsten.

De kan även gå på platsdata på en mobil och kräva att du är hemma med den emellanåt.