Om du inte har lust att ta dig till New York så kan du besöka närmaste Max för att käka en Brooklyn Tribute som är en hyllning till orginalburgaren från Pizza Loves Emily.
Max lanserar imorgon en ny burgare som de kallar Brooklyn Tribute, inspirerad av och som en hyllning till originalet från det klassiska New York-haket Pizza Loves Emily. Dressingen är något mildare än originalet men är gjord på den koreanska chilipastan gochujang, blandad med majonnäs för att dämpa styrkan något.
När jag provade Emmy-burgaren föll jag direkt för såsen och tänkte: “Det här måste vi ta hem till Sverige.” I Brooklyn Tribute är det verkligen gochujangsåsen som spelar huvudrollen. Såsen levererar en riktig smakexplosion och skapar en intensiv burgare. Perfekt för burgarälskare som vill drömma sig bort till New York för en liten stund, säger Jonas Mårtensson, chefskock på MAX Burgers.
Burgaren serveras i ett rostat Friscobröd med smält cheddarost, saltgurka, isbergssallad, rå gul lök och picklad rödlök. Den finns att beställa med nötkött, kyckling eller som ett vegetariskt alternativ från och med imorgon på samtliga Max-restauranger.
Vet att det är många som klagar på Max burgarkött, men är det någon som blivit imponerad av köttet som man får hos de konkurrerande kedjorna? Tänker framförallt på McDonalds, Burger King och Sibylla. Tycker att det är rätt trist och intetsägande rakt av när det gäller köttet.
Missförstå mig rätt. Det händer att jag äter på de stora kedjorna. Men jag betalar hellre 50kr extra för en meny och äter Sveriges 5:e bästa burgare på Rekas
Håller med om att Max kött är trist. Bäst är Bugerking, snett bakom ligger Donken. Sibylla smiter in just före Max. Men det finns en ledarduo och två som sladdar lite efter.
Då är vi olika, tycker att det är ungefär samma skosulor överallt på dessa jämfört om man går till ett burgarställe som har något högre ambitioner. Men det funkar i brist på annat.