Max anmäler Aftonbladet för mediadrevet mot deras restauranger

Från sajten:
image

Aftonbladet har rapporterat att Max har haft över 65 anmärkningar på sina restauranger, och nu anmäler Max tidningen för vad de menar är ett mediadrev som inte speglar verkligheten.

Tidigare har Aftonbladet rapporterat om fynd av allt från svartmögel och råttskit till toasitsar som diskas i diskmaskin och milkshake som temporärt förvaras i skurhinkar under rengöring av maskinen. Nu meddelar Max Burgers i ett pressmeddelande att de har anmält tidningen. De understryker också att de arbetar aktivt med att säkerställa kvalitet, matsäkerhet och renlighet genom olika kontroller och utbildningar.

– Jag har jobbat hela mitt liv i den här branschen som jag älskar, och jag har vigt mitt liv till att utveckla MAX med ambitionen att vi ska bli världens bästa burgarkedja. Alltid med smak och kvalitet i fokus. Den bild som har målats upp är inte vad MAX är och står för. Och den är byggd på felaktigheter, överdrifter och osanningar från hårdvinklade anonyma berättelser från ett fåtal tidigare anställda. Kan det ske avvikelser från våra rutiner? Självklart! Och de följer vi alltid upp och åtgärdar, säger Richard Bergfors VD och delägare MAX Burgers.

Så här såg det ut när undertecknad besökte Max på Kungsgatan i slutet på förra året.

De meddelar även att de kommer vidta flera åtgärder för att stärka tryggheten för gäster som eventuellt tvivlar eller påverkas av den bild de menar att Aftonbladet har målat upp. Bland dessa åtgärder ingår att rapportera avvikelser, samt att uppmana anställda att vid behov använda deras visselblåsarfunktion, där anmälningar kan göras helt anonymt. De ska också öka transparensen genom att sätta upp den senaste inspektionsrapporten från Miljö och Hälsa så att alla kan se den, samt öppna upp sina kök för gästerna så att de själva kan få en inblick i hur det ser ut bakom kulisserna.

Via pressmeddelande

1 gillning

Anticipation Popcorn GIF

6 gillningar

Den där bilden säger inget om hur renlig en restaurang är eller inte är.

1 gillning

Det där var vyn som jag som kund möts av, jag vände i dörren. Ser det ut sådär så ökar det inte direkt aptiten.

Edit: FYI - Min skrattemoji skulle varit på Eriks inlägg och nu får jag inte bort den.

1 gillning

Ska bara vara att trycka på gillaknappen igen på samma inlägg så försvinner den.

Jag vet men det går inte, varken på mobilen eller datorn =) Står bara "du kan inte längre ta bort din reaktion" så är väl någon tidsfrist på det.

Vet inte vad som skulle vara rätt prio där, torka och skura helt rent från spilld frityrolja och låta kunderna vänta eller som där att lägga papper på det värsta och ta det senare.

AB vet ju att sånt här ger klick och engångsköp av artiklar och massa reklamintäkter så det är väl draget lite väl långt och så aningen ligger nog nånstans emellan som vanligt.

1 gillning

Att något spills på golvet i en restaurang händer väl regelbundet och vad säger att det där inte hände just innan du kom och att någon är på väg att ta hand om det. Vilket kanske skedde minuten efter du tog bilden, och vände på klacken.
Klickbetesbild så att säga. Sådant som af och de andra blaskorna gillar. :wink:

Verklighetsbild skulle jag snarare säga =) Vi är nog olika men möts jag av en sådan syn där det är kaos överallt så vänder jag på klacken iaf.

Har du jobbat i restaurangkök/storkök? Det har jag. Där jag jobbat har det varit bättre än i de flestas egna kök. Men, i bland blir det skräpigt under tiden man lagar maten.

Japp! Två veckor på McDonalds sen klarade jag inte mer. Alltså den där bilden var inte allt, det såg ut som f#n överallt. Det där var inget litet spill som hade skett nyligen tyvärr. Jag personligen har alltid upplevt det så grisigt på någon annan kedja som på Max.

1 gillning

:joy:

Vidrigaste jobbet jag haft i hela mitt liv faktiskt.

1 gillning