Jag är dåligt påläst när det kommer till Matter, men förstår att tex Hue och Ikea uppdaterar sina hubbar att stödja de. Men antar att det fortfarande är zigbee mellan lampa och hubb? Så var gör det egentligen för nytta?
Grejen med Matter är att det löser så att själva hubbarna kommer kunna kommunicera med varandra oberoende av leverantör. Det är inte så att respektive pryl kommer kunna fungera med alla andra matterprylar utan en hub. För de som tex redan använder Home Assistant eller Homey eller liknande blir det ingen skillnad egentligen. För den som däremot vill kunna koppla ihop prylarna utan att vara speciellt intresserad varför blir det dock ett lyft. Man behöver i princip en hub fortfarande, men Matter kallar den istället border router, och det kan vara tex en Next router eller home pod etc för att skapa ett Matter-nätverk. Nyare prylar med Matter kör istället ett protokoll som heter Thread.
Du måste dock ha den nya varianten av IKEAS hubb.
Misstänkte de, så det löser egentligen inte ostabilt zigbeenätverk tex. Så behöver man satsa på lampor och sensorer som är kör matter direkt.
Kör HomeAssistant sen länge med zigbee grejer men det har sen ett tag varit lite ostabilt.
Kanske bra att antingen skaffa en bra ZigBeerepeater istället då, eller vad som helst på fast matning, eftersom det blir förstärkning automatiskt, eller en ny bra coordinator. Jag kör Skyconnect numera. Den stödjer åtminstone Matter i framtiden.
Har inte blivit klokt på vad som orsakar det hela, är inte behov av repetera för det sitter fasta grejer överallt och det är dom som strular till och från. Koordinatorn är en Sonoff Zigbee 3.0, relativt ny så mmm….svårt att veta
Satt dina zigbee prylar på ”rätt” channel? Standard fungerar inte optimalt generellt sett.
Har du USB extension till din dongel?
Nja, vad är rätt?
Yes
Kör 15, 20 eller 25 om du inte ändrat ditt befintliga wifi specifikt till dom kanalerna.
Tyvärr så måste du para om alla enheter när du byter kanal. (Kanske har ändrat men var så förr!)
En viktig sak är att varje gång man ansluter en ny enhet, är att man ansluter den på den platsen som den ska vara på, inte vid controllern. Detta för att den inte senare då försöker få en bättre signal. Kanske inte ditt problem men ändå en bra idé.
Nä håller inte med här. Du kan ansluta enheter vart som helst och flytta runt dom, men det tar tid för nätverket att hitta ”rätt”. Det går även att tvinga enheter till närmare punkt om man vill det.
Jag hade kollat på kanal först, sen eventuellt kollat på extenders och tvinga enheter till en nod.
Visst går det att tvinga genom att välja närmaste "router" och koppla via denna. Jag ska inte ta gift på att nätet inte självt väljer bästa väg efter ett tag, men nog är det bra att bygga nätet på plats, så att säga. Sedan utvecklas plattformarna hela tiden, så det blir bättre och bättre.
Har testat byta hårdvara nu, inte controller, maka se om det hjälper
Det där gäller väl dock inte alla prylar. Vissa som Aqara byter ju aldrig utan håller kvar vid första.