Matter och dimmer?

Howdy :wave:

Vi har flyttat in i köpt hus och vill koppla upp lampor med mera. Det finns en drös spottar med dimmer installerade och jag undrar om det finns något relä jag kan använda för att tända/släcka/dimra med Homekit och som är kompatibelt med Matter. Vad jag kan se finns det inte men ni kanske vet bättre? Finns det någon klok person där ute som kan vägleda mig?

Matter-stödet är fortfarande ganska kasst. Iallafall på produkter för svenska marknaden. Jag tycker inte att Matter är något man ska snöa in sig för mycket på och ska du ändå köra mot Homekit så kan du lika gärna välja något som stöder det.
Plejd är väldigt populärt och de ska ha sagt att Matter ska komma i framtiden till deras produkter. De är enkla att använda och konfigurera och har stöd för Homekit via deras gateway.

Grattis till husköpet!

Har en del Plejd hemma med Homekit-stöd som jag är nöjd med men dessa har inte stöd för Matter. Hoppas personligen på att det kommer via deras Gateway i framtiden men ser inget absolut behov av det idag.

Är det Matter som är kravet så får du nog titta på Eltako som har lanserat produkter som går att få tag i.
https://www.eltako.com/sv/eltako-products/categories/39/IP-aktorer%20för%20decentraliserad%20installation. Matter%20eller%20Apple%20Home-certifierad,%20REST-API?search=

Shelly har lanserat "Gen3" som ska ha förutsättningarna för Matter i framtiden men som jag förstår det så är det inte där ännu.

Jag är personligen skeptisk till Shelly men det verkar vara många som använder dem och är nöjda.

När jag kollade på Homekit-kompatibla relä för något år sedan fastnade jag för Sunricher, blev dock inte att jag skaffade någon från dem. De har börjat släppa inbyggnadsdosor med Matter-stöd.

Börjar man leta så hittar man nog flera andra men frågan är vilka som är bra/bäst och vilka som kommer finnas kvar och få fortsatt stöd/uppdateringar. Det är nog den förutsägelsen man måste göra och välja fabrikat efter det.

1 gillning

Så är det kanske, att det är lite för tidigt. Känns lovande dock. Gillar tanken på att inte låsa in mig så hårt i Apples eko-system, även om jag inte ser att jag kommer att byta någonsin. Just i ett hem blir det lite fånigt att alla installationer behöver bytas ut om vi någon gång flyttar. Ska kika lite på Plejd, tack för tips!

Tack och bra tips! Sunricher verkar ha en dimmer som du säger. Just dimmer verkar vara svåra att hitta av någon anledning. Annars har jag mest tittat på Meross och Aqara som båda känns som stabila och framåtlutade verksamheter. Relativt billiga är de också. Lite obehagligt att integrera kinesiska grejer överallt men tror att jag blundar och kör. Kanske väntar till efter sommaren och ser om det har dykt upp något mer.

Det finns andra system som är mer öppna och har större möjligheter än HomeKit, som Home Assistant och Homey. Dessa har stöd för de flesta märken och då behövs knappt Matter. Jag använder själv Home Assistant och har kopplat ihop det med HomeKit, så att jag får in grejer i HomeKit som annars inte stöds. Dock har jag all automation i Home Assistant.

Jo, så är det såklart. Kanske är dags att testa. Köpte hem en Hoobs för något år sedan men blev aldrig av att jag använde. Lite enklare att pula med sånt som glad amatör nu när ChatGPT finns!

Vad är det för typ av dimmer? Har du lossat dem så det inte är någon puck bakom? Plejd exempelvis har både vridadapter och trådlös vridknapp för att dimra deras puckar förutom vanliga brytare med fjäder.

1 gillning

Jättebra tips. Ska kolla på det!