Det visar sig att e-handel med mat är fortsatt svårt när mat.se lägger ner i Skåne.
20 anställda får gå när lagret i Arlöv försvinner. Detta efter som skåningarna uppenbarligen handlar för lite mat på nätet. Just mat var något som e-handlarna tidigt visade intresse för, eller snarare så att mathandeln visade intresse för e-handel. De första försöken lades dock ner ganska omgående och sedan har det varit mer eller mindre i ropet att försöka igen.
Nu verkar det gå bra för mat.se i Stockholm och Göteborg men Malmö med omnejd var alltså för litet. Denna tjänst ägs av Axfood som även äger Willys och Hemköp och det är också dit kunderna hänvisas.
En period körde vi e-handel med hemkörning. Fungerade mkt bra för oss i det skedet i vårt liv. Det är ju jättesvårt att få vettig lönsamhet för företagen i det här. E-handel av mat innebär ju att personal ska utföra plockning av mat, något som vi sköter själva i butik. Väldigt sällan att företag lyckas där de med betald personal tar över gratisarbete… Alla förtjänster måste ju komma från effektivitetsvinster i logistikkedjan. Och möjligen färre butiker. Men det lär ju ta otroligt lång tid innan typ ICA tjänar något på att minska butiksnätet då enklaste sättet idag att bli miljonär är att äga en ICA-butik.
Handlar ICA online och hämtar maten via deras drive through. Alltid något som behöver kompletteras och då snabbt att skanna och ut igen. Sedan ligger systemet och lidl i samma byggnad
Handlat mat på nätet sedan 2014 men numera ICA
Exakt! Hade en del mer personliga relationer till Tyskland på 90-talet. Där sa man att enklaste sättet att bli miljonär är att äga ett Apotek, men det är nästan omöjligt att få äga ett Apotek…
Någon gång i början på 00-talet testade Systembolaget e-handel. Man beställde på nätet och hämtade i butik. Jag var snabbt på det spåret och det fungerade perfekt. Inte minst då man fick tillgång till hela Stockholms läns utbud.
Samtidigt hade jag ett jobb som gjorde att jag hade kontakt med ledningen för Systembolaget. Efter ett tag annonserades att försöket skulle läggas ned och jag pratade med flera i ledningen och både bönade, bad och erbjöd mig att hjälpa dem att driva det vidare. Men noll intresse. Det intressanta var att bolagets ledning tittade strikt på hur många som använde tjänsten. Inte ett ord om hur framtiden skulle gestaltas, hur nätet skulle utvecklas eller hur våra vanor skulle förändras.
Men, som monopolbolag har de inte drabbats negativt på något sätt. Så kanske hade ledningen rätt och jag fel…?
Skönt att veta att vi har en trogen kund på nära håll. Vi (jag jobbar inom Axfood) håller på för fullt att bygga vårt nya logistikcenter i Bålsta, ska vara fullt igång (inkl e-handel) 2023. Kåken på 100.000 kvadratmeter lär väl synas bra när den står klar…