Mastodon? Något att fundera på?

Jag har funderat på att starta med Mastodon. Har ett konto men känner mig, som alltid, vilsen i ett nytt socialt media

Någon som har provat på Mastodon och har tips?

Jag använder mastodon, finns som @[email protected].
Mina tips är att följa mycket folk till en början (det finns ingen algoritm som föreslår poster/folk så man får leta runt själv), använda hashtaggs (det är det enda som är sökbart) och fylla i sin profil och posta en introduktions-post och tagga den med #introduction. Sök på #feditips för fler mastodon-poster med tips.

Edit: ett annat tips är att kolla runt lite först efter en instans som passar just dina intressen. Man behöver inte registrera sig på som största servrarna eftersom det bygger på federering

1 gillning

Tack, jag har börjat mina trevande steg :slight_smile:

Hade aldrig hört talas om mastodon innan denna tråd.
Har skapat ett konto? Men ser inte riktigt vad mastodon är för typ av social media.
Rätta mig nu om jag har fel men mastodon (svårt namn för övrigt) känns som en blandning av tumblr och discord, och de två är inget jag använder.

Mastodon är en decentraliserad öppen källkodsvariant av Twitter, typ. Eller försöker vara.

Är inte Mastodon även en plattform där många utvecklare hänger och därmed teknikfokuserat?:thinking:

Brukar vara tekniknördarna som hänger på sådana plattformar. Lite samma sak med att det är svårt att få folk att gå från Facebook Messenger och WhatsApp till Signal.

2 gillningar

Risken finns.

Eller det är kanske en fördel?

1 gillning

linux isf Windows.

Är det hiss eller diss?

En diss. Det är en referens till när alla trodde att Linux på skrivbordet skulle vara nästa års grej men det hände aldrig.

Okunskap.

Du menar att Linux har slagit igenom hos allmänheten? Tyckte att det var en bra liknelse. Mastodon kommer aldrig att ersätta Twitter.

Nej, det har jag aldrig påstått. Det är okunskap om man tror att Linux inte kan användas som ett alternativ till Windows (eller annat operativsystem), vilket tweeten påstår.

Får lägga till hans efterföljande tweet då;

:joy:

Jag glömde min smiley… :slight_smile:

1 gillning

Nu börjar han verkligen bli löjlig men det lockar säkert vissa

1 gillning

Linux har slagit igenom hos allmänheten bara att dom vet inte om det. Jag snackar om Linux kernel då. Sitter i allt! Linux på skrivbordet är en annan grej dock. Själv jobbar jag varje dag i en Linuxmiljö utan problem. Både på server och i en skrivbordsmiljö.

Det kommer dock inte slå igenom på skrivbordet om inget stort händer skulle jag tro.

2 gillningar