Måste man vänta i 30 dagar för att meddelanden ska raderas?

Efter att lite för länge låtit iCloud spara alla meddelanden har jag ställt in ett års sparande på alla enheter som synkar meddelanden.
Trots det, och att jag manuellt gått in och raderat en massa videos i vissa frekventa konversationer, händer egentligen inget med siffrorna för Messages. De ligger kvar på 2 gig, medan rensningar i mail och dokument ger utslag.

Är det så att det måste gå 30 dagar innan rensningen får effekt? Jag har gjort denna åtgärd nu i kväll.

Tack för svar!

Gå in i Meddelande och tryck på ändra uppe till vänster. Välj sen visa senaste raderade. Tryck på radera alla nere till vänster.

Tack!
Innan jag gjorde det du förslog hade Messages ökat från 2.2 till över 4.41 gig! Och det hände inget när jag tog bort det som var "recently deleted"

Jag fattar inte vad som pågår. Synkas det på något sätt så att det blir dubbletter?

Kanske dags att rensa…

40.8 GB meddelanden.

Stör mig på att det inte går spara bara text och ta bort bara bilder mm. Men innan exportera ut alla bilder till x väns mapp i bilder-appen.

Får nog vänta till iOS version Aldrig det kommer hända Edition.

Det har ju gått att göra sedan urminnes tider. Lite knöligt men funktionerna finns. :crazy_face:

Tryck på namnet i Meddelanden i telefonen. Rulla ner till bilder. Tryck Visa alla. Markera de du vill behandla. Tryck Spara eller Radera.

mm stämmer, precis som du skriver galet bökigt :sweat_smile:

I tidigare Mac OS kunde man markera flera stycken och spara ut, nu bara på iPhone, och via blåtands tangenenbord kan man hålla in skift och markera flera samtidgit. men exportern är dålig och allt kommer inte med iaf.

1 gillning

Uppföljning.

Det visade sig att mina mac'ar - TYP - inte synkade med mobilen. Att meddelanden dyker upp på mac'arna sker default på annat sätt än vanlig synkning, så när jag rensande från mac'en meddelanden rensades det bara lokalt på dessa.

Så jag var tvungen att gå in i iphone's messages och ta bort filmer och många bilder manuellt igen. Jag delar filmer och bilder bara med fyra, fem konton så det var inte så mycket jobb, någon timme. Men pilligt förstås.

Men det tog flera dagar innan iphone/icloud rensade meddelanden över 1 år gamla (enligt inställning) och justerat ned Meddelanden till 760MB.

3 gillningar