I många år använde jag inte alls iCloud för foto- eller dokumenthantering.
Från tidpunkten när jag bestämde mig för att börja göra det så har jag ett svagt minne av någon dialogruta/inställning som gick ut på setupen för dokumenthantering/lagring, samspelet mellan iMacens lokala disk och molnet.
Hur är det, kan man – om av ngn anledning skulle vilja det – jobba med Dokument lokalt, samtidigt som det ligger en spegling i/från molnet?
Tangerande denna fundering och att jag utöver iMacen även har en MacBook (Pro) så har jag noterat att just Skrivbordet lever med någon form av synk, dem ”emellan”.
Jag har som framgår av det jag skriver tidigare inte gått helt till botten med detta (har tyckt att det funkat tillräckligt bra) men tänker att när jag nu snart står inför att byta min iMac mot en annan iMac, kanske skulle passa på att göra det. Att städa upp ”det sista” i min setup.
Vet inte om det framgår vad jag är ute efter (eller snarare spanar kring) men om ngn har ngt att tillföra (kring optimal setup vid två Apple-datorer samt iCloud i verktygslådan) så berätta gärna.
Just det du är ute efter är en av USP:arna med iCloud Drive – Allting synkas kontinuerligt mellan dina enheter konstant.
Ute på lunch och behöver skicka en fil? Öppna Filer på din iPhone och skicka filen. På stranden och läsa den där PDF:en? Öppna Filer på din iPad och läs. Kolla senaste fotona som du tog med din iPhone? Öppna Bilder på Macen och kolla. Inga enheter med dig? Öppna närmaste webläsare och surfa in på https://www.icloud.com.
…och så vidare…
Allting synkas kontinuerligt och nåbart överallt vilket är sjukt självklart och bekvämt när man vant sig vid det!
Beroende på hur mycket plats du har på dina enheter kan det vara värt att kryssa i "Optimera lagring", detta gör att filerna enbart lagras med en liten förhandsvisning, medan originalet ligger på iCloud Drive. Först när du öppnat filen laddas den ner till din enhet. Exempel: Du har en MacBook Air med 256 GB lagring, men du har 1 TB filer. Genom att optimera lagringen så sparas filerna på Air:en endast som länkar.
Se också till att mapparna Skrivbord och Dokument är ibockade. (Systeminställningar > iCloud > iCloud Drive).

Läs mer här: Få åtkomst till och hantera dina filer på iCloud Drive - Apple-support (SE)
Hoppas detta har hjälpt lite! 
3 gillningar