Mänskliga gener får byta namn på grund av Microsoft Excel

Från sajten:
image

Det har visat sig att forskare har fått byta namn på flera mänskliga gener på grund av att de stöter på problem när de matar in namnen i sina Excel-ark.

Det handlar om den automatiska datumformateringen som sker när vi skriver in något som datorn tror är ett datum. Sist i raden är MARCH1 (Membrane Associated Ring-CH-Type Finger 1), som blir ändrat till 1-Mar. Genen har nu forskare döpt om till MARCHF1 för att detta inte ska ske.

Totalt har 27 gener fått byta namn på grund av samma anledning och visar att allt som är smart och ska hjälpa oss att jobba mer effektivt – inte alltid gör det.

Via: Engadget.

Tokigt.

En annan tokighet som har smugit sig in här är stavningen på Microsoft Excel. Det stavas med ett ”l” och inte två, alltså ”Excel” och inte ”Excell” :smiley:

Hehe, jag tyckte ju det med!

Tusan, försvenskade det lite bara. Åtgärdat nu! :slight_smile:

1 gillning

Det går ju också att formatera celler i Excel som text så att generna kan heta vad de ska. Men det är kanske för mycket begärt att en forskare ska kunna Excel? :wink:

Jo fast det måste ju göra hela tiden och kan väl inte sättas som standard?

Du kan ju markera hela bladet eller vissa kolumner som text redan innan du börjar skriva in något.

Jo men det skall ju göras varje gång du skapar ett nytt.

TÄnk dig så här, de skickar lite namn och varje gång får de svar “Jag får inte till det i Excel, har ni något knep”?

Eller så skriver de helt enkelt ’MARCH1 i cellen istället för MARCH1. Jag jobbar en hel del med Excel och ibland råkar jag ut för att Excel automatiskt formaterar pga av vad jag skrivit in. Är jag inte nöjd med det så ångrar jag ju det och formaterar den enskilda cellen, kolumnen etc.

Inte skulle jag få för mig att ändra på mitt data bara för att slippa automatisk korrigering… men visst får forskarna göra som de vill.

1 gillning

Du får skriva en skarp skrivelse till dem helt enkelt :slight_smile:

1 gillning

Bara sätta ett ’ före så är saken löst annars.

Men det blev ju lösning, att lägga in en extra bokstav i namnet. Så är detsamma egentligen, men sjukt bara att forskare ger vika för att Excel ställer till det för dem! :slight_smile:

Nästa steg är väl författare som ger vika för autokorrekt.