Många frågor om smarta hem

Hallå Peter!
Följer dig med stor glädje i sociala medier!!
Nu har jag blivit riktigt sugen på att lära mig ALLT om Smart Home!! Är helt okunnig inom detta!!
Tänkte börja med att bygga in det i liten skala i mitt fritidshus.
Där har jag bara tillgång till stabilt, mobilt internet.
Vart efter jag lär mig Vill jag utöka o sen fortsätta hemma.
Jag tänker så här: först vill jag kunna läsa av temperatur inne o ute, kunna tända lite lampor. Har hittills lyckats koppla in några WiFi radiatorer(element) till nätverket i stugan, som jag då via en app kan reglera temp. på distans!!
Finns ju massor med fler roliga saker, men det får bli senare.
På sikt kanske styra nån kamera?
Nu undrar jag vilken teknik ska man använda?
Hubb?
Zigbee?
Z-Wawe?
WiFi?
433Mhz?
Telldus?
Det ska vara lätt att sköta, ansluta, koppla in, framtidssäkrat?
Enkel o tydlig app att styra med, Google Home kompatibelt,
Riktigt bra grejer!
Pris oviktigt!
Helt enkelt användarvänliga prylar!
Till sist, önskar tips på bra sidor, grupper där jag kan lära mig mer!
Mvh. Matte
[email protected]

3 gillningar

Vi är flera här som håller på med smarta hem och olika lösningar.
Xiaomi/Aqara är en rätt bra början om man vill göra lite små saker som du är ute efter.
Finns Home Assistant om man vill djupdyka i detta och lägga massor med tid på sitt hem. Du kan göra i stort sett vad som helt, men det är rätt hög tröskel att komma igång med.

Homey är en hubb som gör det lite lättare.

Skulle rekommendera att skriva upp vad du vill göra och rita upp en liten skiss att utgå ifrån. Då blir det lättare att ta reda på vilka saker man behöver och för oss att ge tips. :slight_smile:

Lite av sakerna jag har hemma… via Home Assistant

Välkommen till forumet!

6 gillningar

Instämmer i allt som Curiosity skrev! Börja med att speca vad du vill åstadkomma, hur mycket tid du har och hur teknisk du anser att du är? Är du lite teknisk och gillar att “pilla” (och Google en väldig massa :slight_smile:) så är Home Assistant lite smått magiskt. Men det finns mycket enklare system att komma igång med om du inte känner att du vill anpassa och mecka för mycket.

Lite inspiration:

Home Assistant med en vy som hjälper mig förstå statusen för huset::

3 gillningar

Är det Mini-Graph-Card du kör? Samt vilket tema? :innocent:

Det är ApexCharts och är magiskt :slight_smile: Kör inget tema utan har plockat ihop lite färger själv, så mycket mer jag vill göra men hinner inte riktigt :slight_smile:

1 gillning

Aaaah! ApexCharts har jag läst mycket gott om! Blir att laborera med det ikväll! :slight_smile:
Haha ja tiden räcker inte riktigt till för allt man vill göra! :joy:

2 gillningar