MagSafe kan komma tillbaka

Från sajten:
MagSafe kan komma tillbaka




Mycket blev bättre när Apple gick över till USB-C på sina datorer men en sak som faktiskt blev till det sämre var att MagSafe försvann.

MagSafe har räddat mina datorer många gånger och för er som inte vet vad det är så fungerade det så att kabeln fästes i din dator med hjälp av magneter. Om någon skulle snubbla på sladden så åkte kabeln ut utan att dra med sig hela datorn ned i golvet. Ett nytt patent skvallrar om att Apple jobbar på att införa en liknande lösning igen som benämns som ”Smart Charging Systems for Portable Electronic Devices”.

MagSafe-kontakten var exklusiv till Apples bärbara enheter men i patentet så beskrivs den nya lösningen som något som går att använda med iPhone, iPad, Apple Watch och din stationära Mac. Apple själva beskriver det hela så här i sitt patent:

“The smart charging system includes a magnetized connector and a charging component that can be configured to dynamically attract and repel the connector to and from the portable electronic device.”

Via Omni

1 gillning

MagSafe är ju en riktig life-saver vad gäller antal gånger ens Macbook sluppit åka i golvet! Tar gärna MagSafe före USB-C vad gäller just laddning alla dagar i veckan (i säkerhetssyfte)

1 gillning

Finns de inte usbc magnet :joy::partying_face:

1 gillning

magsafe på min surfacepro har räddat mig många gånger.
På min alienware laptop har jag en jättespricka ala Esse… No magsafe

https://macworld.idg.se/2.1038/1.657720/test-breaksafe

en till variant

1 gillning

Är det inte lite märkligt att alla tredjepartlösningar för magnetisk USB-C sätter den närmast datorn? Om ni förstår vad jag menar. Man får ju en liten adapter som sticker ut från laptopen men risk att den fastnar när man tar den upp och ner ur väskan.

Personligen tänker jag att det inte är jobbigt att plugga in en USB-C kabel utan den jag saknar med MagSafe är att inte råka dra ner datorn i golvet när man fastnar i sladden. Och i det use-caset skulle jag hellre ha den magnetiska kopplingen 10-20cm “ner” på sladden.

2 gillningar

Där har du en poäng :slight_smile: Välkommen till forumet!

Tack @Esse

Håller helt med. En sådan lösning vore kanon :+1: