Macradion: Allt blir bättre med iOS 14

Från sajten:
image

I denna veckas avsnitt går vi igenom alla nyheter som iOS 14 och iPadOS 14 kan tänkas bjuda på, både Dennis och Marcus går igenom sina önskelistor och de blev lite längre än planerat. Ryktena kring ett Apple-event i mars fortsätter hagla på nätet och vi kan väl nästan vara säkra på att Apple kommer visa upp lite nya produkter inom kort. Marcus har sedan tidigare testat att byta ut sina Mac-datorer mot en iPad Pro och nu undrar han om Dennis är vågad nog att testa detsamma under en månads tid.

Hjälp oss att fortsätta göra det vi älskar! Klicka dig gärna vidare och gå med i vår Patreon så vi kan fortsätta göra härliga produktioner framöver. Du som är Patreon får även reklamen helt reklamfri varje vecka! Du hittar podden på bland annat:

Apple Podcasts
Spotify
Acast

Du kan även följa Macradion direkt på Facebook.

3 gillningar

Men allt fixades sig väl i iOS 13! Eller?:joy:

1 gillning

Längtar redan till iOS 15!

2 gillningar

Vi lever på hoppet!

@Marcus_Attefors

Så vaknar du med vädret på låsskärmen på din Iphone :heart_eyes:

1 gillning

Haha @Sevis skickade samma imorse, hade allt påslaget där men får inte upp det längre :-/

2 gillningar

Vet att vi haft diskussionen tidigare om “strecket”. :grimacing:, Jag är inte heller så anti, men jag håller helt med om att det bör vara valbart. Eller ja okej, Apple kan tabort den nu :kissing_heart:. Kanske en guide som poppar upp efter 1mån. Vill du ha kvar strecket. “har du lärt dig alla nya gester”?! Något grafisk snyggt ala Apple.

Strecket syns ju inte på hemskärmen :exploding_head::flushed: men fungerar där, och har exakt samma funktioner som när strecket syns. Visserligen kan man trycka på apparna direkt från hemskärmen och “växla” genom att trycka på respektive app. Tror många gör det. Inte fel iof.

Har sett/hört av både unga och gamla att de TOTALT missat vad man kan göra med strecket. De swipar bara upp. Swipa i sidled är ju det bästa som hänt sen iPhone 1.

Tipsar om Affinitys produkter. Riktigt bra program! (istället för Adobe)
Affinity Photo
Affinitys Designer
Affinitys Publisher

iOS 14 - önskemål

  1. Gör om “App växlaren” när man swiper upp så alla appar som nu visas i “Cover art mode” alá iTunes. till en grid med alla appar som är startade. oerhört jobbigt att dra i sidled.
    (en snabb skiss)
    ios14

  2. Gör kontrollcenteret låst som standard. Så man måste låsa upp telefonen först. (Går ju så fort via Face-ID iaf). Av säkerhetsskäl.

  3. Apprå på levande hemskärm/grid. Gör även ikonerna lite mer levande. som klockan tex. lite mer animerat tack, dock inte lika mycket som windows live titles.

  4. Kontrollcenter önskemål 2. Gör det som hemskärmen så jag lättare kan byta ordningen på ikonerna/genvägarna. istället för dra upp och ner i inställningar.

4 gillningar

@Marcus_Attefors
Om vi ska lita på det här så verkar du få som du vill! :slight_smile:

2 gillningar

Swipa i sidled visste inte jag om. Är ju fantastiskt!
Har också stört mig på att strecket visas, framförallt om man tittar på någon video, men nu blev jag lite förtjust i det :heartpulse:. Men visst borde det gå att dölja.

1 gillning

JA! ÄNTLIGEN!

2 gillningar