MacOS vs Windows

Det skrev jag, responsivitet i UI. Men det går väl djupare än så ner till kernel egentligen.

Kul att ni krigar om gamla operativsystem till skördetröskor. Vi andra har gått vidare till iPadOS.

5 gillningar

Serif Affinitys programvaror, Designer, Publisher, Photo, Filezilla, Atom, Safari, Firefox, Hype, LibreOffice, Notes, Quicktime, iCloud/Files, Logitech Options, Epson OCR scan, Luminar

Vad arbetar du med?

Finns många bra saker med iPad OS, men saknar samtidigt så mycket i mitt arbetsflöde. Men fungerar det för det man gör är det ett bra OS.

intressant.
Jag har flera win10 är som sjukt stabilt och har aldrig ominstallerat det.
Har även en imac som jag tycker blev segare och segare. efter rekommendation från Markus så ominstallera jag den och den fick nytt liv. På skoj vid ominstallationen gjorde jag först upgrade path och märkte då hur den blev sämre för varje upgrade. Sedan en ny installation av senaste och då blev allt bra.

Bara här om dagen var jag tvugen att ladda ner en programmvara på fruns mbp för att avinstallera en annan… känndes lite knasigt.

jag personligen gillar både macos och windows. Men tycker win10 flyterpå bättre nuförtiden än macos.

2 gillningar

Känner verkligen inte igen mig i det du skriver om Windows stabilitet. Känns som det var evigheter sedan det var ett problem.

Håller med om avsaknaden av röd tråd och filhanteraren.

Glömde, iPadOS kör jag också. :rofl:

1 gillning

Jag hade en spel-pc och för nåt år sedan som såldes av och vet att det var hyfsat stabilt tills det krånglade…
Minns att det var någon drivrutin till grafikkortet som fela och det gick inte använda mus eller tangentbord vilket drev mig till galenskap…
Fick sitta med ipaden och felsöka tills jag en dag hitta problemet och sen lägga en timme på att surfa in på en sida och få ner filen för att sen installera.
Sålde datorn nån månad senare och har aldrig mer önskat mig en ny…

Mina macar går inte att spela på vilket är det bästa som hänt mig.
På det sättet håller jag spelandet till mitt ps4a och datorerna till allt annat.
Så Mac och konsol har visat sig vara den bästa kombon för mig.

Jag har förlorat så många projekt genom åren med Windows.
Spel, film och hemsidor har försvunnit i omformateringar och virus.
Minns framförallt ett spel jag la så mycket timmar på bara intro och första banan för att sen raderas i det där mejl-viruset 2003(?) som man inte fick starta datorn med…

Önskar jag hade haft Mac mellan 97-09 så kanske jag fortfarande hade fortsatt med dessa intressen.
Numera är jag för lat för att sitta med sådant men har börjat lite lätt med videoredigering igen. :blush:

(Min rant om windows, skippa denna om du vill läsa fördelar/nackdelar med Windows och Mac :joy:)

För flera år sedan så låg Office på Mac efter men nu är det ingen egentlig skillnad.

1 gillning

Är de så att datorn blir segare med nyare uppdateringar? Tycker min late 2013 maxad 15” blivit seg ganska plötsligt från o va rätt snabb.

Windows 10 är grymt mycket stabilare än vad äldre versioner av Windows har varit. Tror att Windows största problem idag är dåligt skrivna tredjepartsprogram och hårdvara. På både Mac och Windows finns det program som inte avinstallerar sig korrekt. Jag upplever att det är mer vanligt på Windows.
När det gäller hårdvara så har jag de 10 åren haft 4 pc. 3st Dell via jobbet och en speldator byggd av Komplett.se. Alla av dem har haft hårdvarufel. Just nu är graffakortet till speldator på väg till Komplett för att bytas på garanti. Haft lika många Mac och enda problemet är ett batteri som blev dåligt på en mbp.

LibreOffice har jag funderat på att installera men blev osäker pga vissa funktioner kräver Java. Fick för mig att det kanske är riskbenäget att ha Java i datorn?

Har LibreOffice lika avancerade funktioner som MS Office /Word och Excel?

Det var mest att MS styrde över lite för mycket i bakgrunden. Lite som med Creative Cloud jag har på datorn att den finns latent i bakgrunden och stör ibland. Det kan innebära att allting segar plötsligt.

Det du beskriver känner jag igen på jobbdatorn. Har alltid utgått från att det beror på en totalt inkompetent it-avdelning som inte kan konfigurera Windows på ett bra sätt. Känns som extra allt är deras melodi.

Kör Libre utan java, för mig fungerar det utmärkt och gjort i fler år. Kör en del Calc (exel) med formler, men inte mer avancerat än så.

Ja java (och flash) vill jag inte ens ta i med tång.

Och att så sjukt mycket som lägger sig i autostart i win. Tjänster o processer som inte behövs.

1 gillning

Lösning på creative cloud är Affinity :hugs::ok_hand:

1 gillning

På jobbet kör jag mest Corel Draw och det hade väl funkat på en Mac men jag spar in kanske 10 tusen på att köra det på en windowsburk.
Hemma så spelas det mycket, vanligt spelande och en hel del VR så där är inte Mac ett alternativ ens.

I min värld så är Mac svindyra surflaptops. Eller datorer som mer är skrytburkar.

Vet inte om de behövs ? Men, det är sjukt irriterande när fläktarna går igång och CPU i topp pga någon ”process” man inte har en aning om. För min del var win8 på jobbdatorn bättre.

1 gillning

Kör enbart Win PC i tjänsten och då en bärbar arbetsstation med Solid Works. Varit otroligt stabilt sedan Windows 10 kom. Tror inte Solid har stöd för Mac längre