macOS Ventura och Mail

Hej.

Programmet Mail i nya ventura gör att Signaturer försvinner. Är det någon mer som har detta? Och finns det någon åtgärd för det?

Finns en hel del på nätet om signaturproblem, exempelvis detta:

Hej. Tack för info.
"infoga alltid bilagor i slutet på mail" . Denna är inte inbokad hos mig...
det som är inbokad är "Skicka alltid Windows kompatibla bilagor"

Kan det vara något annat som strular till det?

Signturer man skapar i inställningar för mail försvinner.

Om det är så att signaturen försvinner efter att du knappat in den så låter det som en korrupt plist-fil, gäller bara veta vilken.
Filen kan normalt raderas då den återskapas automatiskt, dock lär dina inställningar helt eller delvis försvinna.

När jag installerade tidigare macOS så kom signaturerna med automatiskt i mail när jag aktiverade mina olika konton. Med Ventura så blev det inte så. Utan jag fick knappa in nya signaturer för mina olika konton. Bekymret är att de försvinner från inställningarna.

Lite svårt att förstå exakt vad du menar med plist-fil. Vart hittar jag denna?

MacOS spara programinställningar i så kallade plist-filer, de heter något i stil med Mail.plist och ligger gömda långt ner i filsystemet, inte gjorda för vanliga användare att pilla på med andra ord.

Exakt var filerna ligger har jag inte i huvudet, kanske någon annan här kan kolla det.

I mitt fall finns det ett gäng plist-filer för Mail Signature i följande katalog:
"Macintosh HD/Users//Library/Mail/V10/MailData/Signatures/"

ok. Tack för info.
Har provat att installera om Ventura genom en nyinstallation. Men det hjälpte inte.
Hoppas någon annan här vet något om det.

Hos mig finns inte filen "Signatures". kanske för att nu ligger det inga signaturer i inställningarna. Ska prova lägga in i inställningarna och se ifall filen kommer fram

Nope, "signatures" filen syns inte till även om jag har lagt till en ny signatur i mailinställningarna.

När jag nu startade om Mail så försvann signaturen igen från inställningarna... :pensive:

"Signatures/" är en katalog, i den ligger ett antal filer på min Ventura 13.1

Signaturen i mitt fall verkar sparas i nedan fil (jag testade göra en ändring av min signatur):

Har inte den mappen "Signatures". Ska jag skapa en sådan mapp?

Skapade en mapp, la in signatur i inställningar, skapades en fil i mappen "Signature". men så fort jag startar om mail så försvinner signaturen från inställningar också mappen "Signature"
Tror du det går att lösa detta?

Att det kan lösas är troligt, men hur man gör kan man fundera på länge.
Vad du kan göra är att testa med ett nytt användarkonto och se om det fungerar då, detta brukar man ofta göra vid felsökning av skumma fel.
Börja med att se till att du har en ny backup, Time machine eller annan.
Skapa sedan ett nytt konto och konfigurera din email.

En annan sak man kan testa är att ta bort alla emailkonton och lägga till dem igen, men efter backup då!

Tar jag bort de kontona från mail inställningarna så ligger de kvar i iCloud som backup och bara att aktivera de sen. Men verkar ändå inte fungera :frowning: