macOS och lösenord till Apple ID?

Som sagt kommer dessa rutor upp lite här och där. Jag som hatar lösenord är lite allergisk mot att behöva ange dem manuellt stup i kvarten. De flesta av mina lösenord är genererade dito som både är svåra att komma ihåg och mata in.

Upplever inte detta som något problem på iOS, men på macOS är det efter ett dygn det största störningsmomentet. Men förhoppningsvis lugnar det ned sig när det mesta är installerat.:slightly_smiling_face:

Förstår ärligt inte när var hur varför du skulle behöva logga in mer än någon annan :thinking:

Och jag förstår inte varför man ska behöva ange lösenordet manuellt mer än en gång när nyckelringen finns. Touch ID hjälper mig inte när jag använder mitt externa tangentbord.

Men jag tror att vi sällan tycker likadant, så vi kan nog släppa denna diskussion oss emellan.

Den frågan får du nog ställa till Apple direkt. Min gissning/uppfattning är att det handlar om säkerhet.

Vet att det kan bli i osync med Apple ID i bland. Prova med att logga ut från icloud, på alla enheter. Börja sedan med din iPhone, om du har en; läst på Apple att det är den som styr.
Logga sedan in på resterande enheter.

Jag har aldrig startat AppleTV-appen på min Macbook, (ser allt via Apple TV) men var ändå inloggad, så jag tror det sker automatiskt när du väl är inloggade i icloud på “rätt” sätt.

Får aldrig frågan om att logga in

2 gillningar

Lösenord i macOS har väl aldrig kunnat fylla i dialogrutor i appar med användarnamn och lösenord? De fungerar i Safari.

2 gillningar

You can also use iCloud Keychain AutoFill on your Mac, but only within the Safari browser.

1 gillning

En av anledningarna till att jag fortfarande använder 1Password.

Jag har inte använt macOS i någon större utsträckning de senaste åren så jag har dålig koll på hur det fungerar. Men nu vet jag hur det ligger till, tack!

Känns som att Apple lagt mer krut på iOS när det gäller dessa bitar. :slight_smile:

Okej, så det fungerar med tredjeparslösningar men inte Apples egen? Får kolla upp alternativen hör jag. :slight_smile:

Tack, hade något liknande problem med min iPhone när den inte ville använda Face ID i App Store som löstes med att logga ut från iCloud. Men nu har jag fått svaret att det inte finns stöd för nyckelringen att fylla i lösenord utanför Safari.

Ingen autofill men smidigare än att leta i nyckelringen:

Hoppas att Apple själva kan ta och läsa detta:

In macOS Big Sur, AutoFill has been extended beyond Safari, to apps. Learn about the small changes that you can make to take advantage of this feature and bring convenience, added security, and a frictionless experience to people using your macOS apps.