macOS och lösenord till Apple ID?

Blev med en Mac igår igen efter att ha haft ett återfall med Windows under några år. Det mesta rullar på utan större problem, men tycker att det är lite störigt att manuellt behöva logga in med mitt Apple ID stup i kvarten.

Har försökt lagra lösenordet i nyckelringen, men jag måste ändå knappa in det manuellt varje gång. Borde inte nyckelringen kunna fylla i lösenordet åt mig, åtminstone om jag bekräftar med Touch ID? På iPhone fungerar det ju jättebra att sköta det mesta med Face ID, behöver aldrig knappa in mitt Apple ID där.

Hur gör ni som är mer rutinerade än jag?

1 gillning

Borde fungera med Touch ID men jag använder inte nyckelringen så jag är inte helt säker.

Med 1Password kan jag låsa upp med både Touch ID och dubbelklick på sidoknappen på Apple Watch.

Jag hänger inte med? Vart behöver du logga in stup i kvarten?

Läste igen och blev också osäker på i vilken app/sajt du loggar in på?

Stup i kvarten kanske är en överdrift och det lugnar kanske ned sig när man fått ordning på allt, men t ex behövde jag logga in manuellt i Apple TV-appen och varje gång jag vill ladda ned något från App Store.

Är inte riktigt säker på vad du menar. Men jag behöver i princip aldrig knappa in lösenord eller användarnamn där jag lagrat det i Nyckelringen. Dock behöver jag antingen identifiera mig/låsa upp nyckelringen med Touch eller Face-ID för att uppgifterna ska lämna Nyckelringen och hamna på hemsidan/apppe eller ibland dessutom ställa markören i fältet för användarnamn så att Nyckelringen förstår att en ska aktiveras.

Här ställer du in hur du vill att det ska fungera.

Tyckte att jag beskrev det så bra, tråkigt att ingen verkar fatta vad jag menar. :sweat_smile:

Så här ser det alltså ut om jag t ex vill logga in i Apple TV-appen eller ladda ned en app i App Store. E-postadressen är förifylld i App Store, men jag måste knappa in lösenordet manuellt och det kommer inte upp någon möjlighet att använda nyckelringen. Är medveten om att det går att ställa in att App Store inte ska begära lösenord eller använda Touch ID, men det är ju inte lösningen på mitt grundproblem egentligen då Apple ID-lösenordet här och där fortfarande måste anges manuellt.

Jag fattade. Läs mitt svar ovanför

Har du 2fa?

Tyvärr hjälper inte det och även om det gjort det så är det inte bara vid inköp manuellt inknappade av Apple ID-lösenordet efterfrågas.

Japp. När jag loggade in på appleid.apple.com i Safari fungerade det för övrigt fint med Touch ID, men i övriga OS:et kommer det inte ens upp som ett alternativ.

Märkligt för jag får upp detta när jag installerar.

Känns som att det är något skumt hos mig då, får börja med att se om en omstart löser något. :slight_smile:

Ja det verkar märkligt :thinking:

En omstart löste inte problemet. Men efter att ha slagit av och på Touch ID-inställningen fungerar Touch ID nu i App Store. Men i övrigt kvarstår problemet.

Om ni andra exempelvis loggar in i TV-appen, behöver ni alltså inte ange användarnamn/lösenord manuellt utan kan använda lösenordshanterare/Touch ID? Problemet med App Store kvastår även när jag kopplar datorn till min docka och kör med ett externt tangentbord utan Touch ID. Då krävs återigen manuell inmatning av lösenordet.

Om jag loggar ut så måste jag manuellt slå in uppgifterna. Men jag loggar aldrig ut heller för då loggas man ut från Apple Musik också

1 gillning

Man loggar bara in i de apparna en gång och sedan fortsätter man vara inloggad.

1 gillning

Nej, just det var väl ett dåligt exempel. Blev bara att jag tog det som ett exempel på när det händer. Men inte heller här borde man väl behöva knappa in lösenordet manuellt om det finns i nyckelringen?

Tydligen så behöver man det. Jag ser inte problemet. Man gör det en gång sen behöver man aldrig göra det igen. Gissar att Apple valt att göra så för extra säkerhet.