macOS Monterey orsakar problem på äldre Mac-datorer

Från sajten:
image

Apple släppte macOS Monterey till allmänheten förra veckan och nu börjar rapporter dyka upp från användare som uppdaterat sina äldre Mac-datorer och har stött på problem i samband med det.

Låter det bekant med en macOS uppdatering som strular till det? Det kan bero på att förra året, med lanseringen av macOS Big Sur, dök liknande rapporter upp om den uppdateringen som också orsakade problem med äldre MacBook Pro-modeller. Mindre än ett år senare verkar nu liknande problem uppstå igen. Både i Apples egna supportforum och på Twitter dyker det nu upp ett flertalet inlägg från användare.

@AppleSupport ever since downloading Monterey OS my macbook pro doesn’t turn on anymore 🥲

— Susuya💫 (@Susuyachan) October 31, 2021

@Apple So, installing #macOSMonterey literally killed my 2020 16in #MacBookPro . No boot. No nothing. Dead. 18mo old… How long is it supposed to work these days? :(
Guys, update at your own risks…

— Freddy Mini (@freddymini) October 26, 2021

@AppleSupport my MacBook Pro 2108, 13" 4 Ports not turning on at all since yesterday's update. I've called yesterday, and again today, no other information than "an update is going to be released 'soon' that should resolve issues". How am I going to install that on a dead Mac?

— Mieszko Ślusarczyk (@spitf1r3) October 27, 2021

En möjlig lösning som listas på Apple Support Forum är att användare kan behöva återställa firmware på sin Mac. “I mycket sällsynta fall, som ett strömavbrott under en macOS-uppdatering eller uppgradering, kan en Mac sluta svara och därför måste den fasta programvaran återställas”, skriver Apple i ett supportdokument.

Även om problemet med att ‌macOS Monterey‌ gör att Mac-datorer inte startar eller fungerar som de ska inte är lika utbrett som förra året med ‌macOS Big Sur‌, rapporterar tillräckligt många användare att uppdateringen orsakar problem som kan motivera viss oro.

Har du upplevt några problem vid eller efter uppdatering till Monterey?

1 gillning

Ja, min Mac (Retina 4K, 21.5-inch, 2017 blev väldigt seg, uppstarten tar 10 minuter, och så fort man byter till något mail, bilder, Safari så får man badbollen snurrande rätt länge?

Hur kan man gå tillbaka till macOS Big Sur?

Jag laddar ner macOS Big Sur vilket tar evigheter…

Men hur gör man sen, jag är född 1945 så kan någon förklara på ett enkelt sätt hur jag ska gå tillväga?

Det gick inte att hämta macOS Big Sur

Min iMac godtog inte nedladdning av macOS Big Sur

Brukar gå att ladda ner men installationen startas inte. :thinking:

Du ser den inte under Appar i Finder?

Håll ned cmd+r vid uppstart och gör en återställning från grunden

cmd+r “Start up from macOS Recovery”

https://iboysoft.com/wiki/command-r-mac.html

Ovan länk eller likande guide, se till att ha allt backup:at innan.

Jag gjorde så men med Command+Option+R, då fick jag ett bra val att installera macOS High Sierra.

Tack för hjälpen, sen ”antar” jag att jag kan uppdatera till macOS Big Sur?

Gick så där…

Nu gjorde jag nog bort mej, poppar upp en ruta

nu blir det ”rundgång” kommer tillbaks till samma bild vid omstart. Får nog börja spara till en ny iMac…

Nej, du behöver bara en USB-sticka eller hårddisk med Big Sur på så går det att lösa.

Skapa en USB-sticka med hjälp av DiskMaker X

Sen så startar du från den :slight_smile:

En fråga innan bara. Är du säker på att det är Monterey som slöar ner datorn.
Kör du en vanlig HDD eller har din iMac Flashminne/SSD?

USB-Sticka sa du, jag har köpte en ny USB-Sticka 3.0 på 128 GB, men hur laddar jag ner macOS Big Sur, när jag klickar på download så hamnar den som en lite ikon nere på menyraden och därifrån startar hag den.

Jag läste det här på Apple’s sida: På en Intel-baserad Mac: om du använder Skift-Alternativ-Kommando-R vid start erbjuds du det macOS som levererades med din Mac, eller den närmaste versionen som fortfarande finns tillgänglig. Och jag trodde jag skulle kunna välja macOS Big Sur men då har jag bara ett alternativ macOS High Sierra och sen går inte det att installera i alla fall???

Sen när jag starar om min iMac från 2017 så hamnar jag igen på den här bilden och igen och igen, jag var tvungen att ta tillbaka backup från TimeMachine som gjordes imorse

Cribe har svarat hur du skall göra

DisMaker X vill inte laddas ner
???

https://diskmakerx.com/download/

Vilken ska jag välja, macOS Big Sur finns inte men macOS High Sierra finns, ska jag välja High Sierra som iMac troligtvis levererades med 2017?

Du ska välja det OS som du har på datorn

Nej jag är inte säker på att Monterey slöar ner datorn men slöheten kom efter uppdateringen till macOS Monterey.

1TB HD har jag men är det SSD?

CleanMyMac X hamnade under “Hämtade filer”…

Cleanmymac???

Jag har macOS Monterey men det synes inte vara med på listan av alla olika mac OS system?